Home   Groep Krullevaar

Groep Krullevaar

Welkom op de pagina van groep Krullevaar.

10 juni 2020:

De eerste 3 dagen “weer met de hele klas naar school” zitten er al weer op.
Het was natuurlijk een beetje wennen aan de drukte en alle regels en afspraken, maar het was vooral heel gezellig om iedereen weer elke dag te zien en weer met alle kinderen van de klas te kunnen spelen!
Vandaag was het een bijzondere dag, want we hadden 5 “jarigen”! De andere meesters en juffen snapten niet dat er zoveel kinderen op 1 dag jarig konden zijn, maar ja, dat is het Krullevaar-geheim! Het was een gezellig feestje waarbij alle jarigen goed in het zonnetje zijn gezet!
Wij zijn deze week gestart met het thema “dieren”. We hebben al van alles geleerd over dieren, bijvoorbeeld over het varken. (Vraag maar eens aan uw kind hoeveel knorgeluiden een varken blijkt te kunnen maken!).
Ook blijken veel kinderen ware kunstenaars te zijn, want er zijn (met hulp van een stappenplan) prachtige vossen getekend!

===

====

12 mei 2020:
De eerste schooldag zit er voor (bijna) alle kinderen weer op!
Het was voor sommige kinderen (uiteraard) wel spannend om alleen de school binnen te moeten lopen, maar eenmaal binnen was iedereen weer snel gewend! We hebben natuurlijk met elkaar bijgekletst over wat iedereen de afgelopen tijd heeft meegemaakt, over hoe het nu gaat op school en wat de afspraken zijn. Wat had iedereen veel te vragen en te vertellen! En wat was het fijn om weer met alle bekende materialen, in de hoeken en vooral ook met elkaar te spelen!

Naast bijkletsen en spelen hebben we natuurlijk ook dingen geleerd over je ‘lichaam’.

Ook oefenen we deze week met weegschalen en kijken we wat zwaarder en lichter is.

En de oudste kleuters hebben gewerkt in een echt rekenboek! Wat was het gezellig en fijn om weer met elkaar in de klas te zijn! Tot de volgende keer!

====

April 2020:

Er is weer een nieuwe week aangebroken dus we hebben weer een nieuwe tip van de dag.

Afgelopen week zag ik deze foto. Ik heb 25 verschillende dieren kunnen vinden in dit gezicht. Hoeveel zie jij er, en met welke letters beginnen deze dieren? Hoeveel zijn dit er met de letter “s”? En hoeveel met de letter “k”? Maar wie weet ook de kameel te vinden? Tip: geef niet op…. gebruik evt. een vergrootglas.

===
febr/mrt 2020

Het coronavirus slaat toe en de school gaat dicht:

Er wordt op afstand lesgegeven en de kinderen krijgen elke dag een nieuw tip:

Afgelopen week liep ik door en om mijn huis en kwam ik allemaal spullen tegen die beginnen met de letter k: k-iwi, k-eukenrol, k-offie, k-ussen, k-attenluikje, k-nuffel, k-aars, k-näckebröd. De tip van deze dag: lukt het jou om minimaal 8 spullen in huis te vinden, en ook (gek) op de foto te zetten, die beginnen met de letter b? Of lukt het jou zelfs meer dan 8 spullen te vinden?

===

Beste ouders,

Na de kerstvakantie zijn we fris gestart met een nieuw thema: “winter.

              

Er zijn weer diverse woorden langs gekomen: ijs, hoed, bal, muts, en slee.
Sommigen hebben deze winterwoorden zelfs “na” gestempeld met de letterstempels. En een aantal wisten ook al wat dubbelwoorden te noemen: hand-schoen, sneeuw-bal, en ijs-beer.
   
Op het Digibord hebben we samen nieuwe woorden bedacht die beginnen met de letter s en de letter k, die ook allebei voorkomen in het woordje s-o-k van Arie. Tante Truus kwam ook nog even langs. Samen met haar hebben we naar verschillen in sokken gezocht. Best lastig, want een andere kleur is snel te zien, maar hoe zit dat met een ander motiefje?

Met rekenen zijn we bezig geweest met de temperatuur. Ook al voelde het buiten niet altijd zo, toch hebben we samen erbij stil gestaan hoe koud het kan worden buiten. Vaak is de temperatuur boven nul, maar wat gebeurt er als het daaronder komt? En hoe zorg je er dan voor dat je het lekker warm houdt? En ook hebben we geoefend met sprongen van 2 te tellen. Sommigen konden al zelfs over de 20 tellen. Super knap! Per 3 februari gaan we starten met het thema: “beroepen”.

===

Bioscoop in de klas!
De kinderen hebben in de maand december 10 stickers verdiend op de duimenthermometer, met het doel “wij kleuren goed ons taakwerk af”.

Op 14 januari was het tijd voor de beloning! Er is gestemd en de meeste kinderen stemden voor een filmpje kijken met iets lekkers. Wat een gezellige middag

De kinderen hebben genoten in de “bioscoop”!

Nu op naar de volgende beloning, voor het doel “wij luisteren goed naar elkaar”.

===

Beste ouders, Wat hebben we de afgelopen maand weer veel gedaan en geleerd….

November:
We zijn deze maand gestart met het thema “ruimtevaart”. Wat vonden de kleuters dat een interessant thema. Vrijdag 16 november hebben we dit thema afgerond, want de dag daarna kwam….. jawel, jawel…. onze beste Sinterklaas !!!!!!

“Juf…, als Sinterklaas komt wordt mijn hart altijd zo zenuwachtig”….
Ja wat zijn het weer spannende tijden. We tellen samen met elkaar af tot aan 5 december, maar wat duurt het nog lang!
In de klas hebben we de poppenhoek omgetoverd tot Pietenhuis. Kinderen kunnen er zich verkleden als Piet of Sinterklaas.
Met Arie de letterkanarie hebben we samen nieuwe woorden bedacht die beginnen met de m net als het woordje m-aa-n, denk aan: muis; muts; mug; mond;
“en mijter begint ook met de letter m juf.”….
Samen met Wim de woordspin hebben we geoefend met dubbelwoorden: stoom-boot…. “euhhhh juf dat is dus nu de stoom-trein….” “o ja…. stoom-trein”, schoen-cadeau; rug-zak; ijs-beer; hand-schoen; regen-jas; en sneeuw-pop. Maar kinderen wisten ook veel eigen dubbelwoorden zoals: kerst-boom; olie-bol; vuur-pijl. Super knap!

Tante Truus kwam ook nog even langs. We hebben naar wel 20 verschillen gezocht in de Pietenkleurplaat en tussen de gekleurde Pieten baretten.
Met het dekselspel (memorie) werd er goed geoefend met het aandachtig kijken naar, en onthouden van, kleine verschillen. Best lastig om te zien, maar zo zijn we al stiekem de kinderen aan het voorbereiden op het lezen. Veel letters lijken namelijk zo erg op elkaar, denk aan de p en de b, dan moet je dus heel goed kunnen kijken (“lezen”).
Met rekenen zijn we bezig geweest met de juiste schaduwen bij de juiste Pieten te leggen. En met schatten: hoeveel kruidnoten passen er in een bepaalde inhoud? Waar kan er meer, minder of evenveel in? En hoe kunnen we dit handig en snel controleren (door bijv. sprongen te maken van 2- 5- of zelfs 10)? Maar ook het wegen van verschillende cadeautjes. Weegt een groot cadeau nou even zwaar als een klein cadeau? En is het vanzelfsprekend dat een klein cadeau altijd lichter is dan een groot cadeau? Vraag het onze Pietjes.
Tijdens het fruitmoment hebben we steeds een aflevering van het Sinterklaasjournaal gezien, zodat we de Sinterklaas met zijn Pieten goed konden volgen. Er werd ook hard meegezongen met de Sinterklaasliedjes en er werd zelfs in de klas gedanst. Er is dus druk geoefend voor het bezoek van Sinterklaas op 5 december.

Kortom…. laat die lieve Sint nu maar komen, wij zijn er helemaal klaar voor !!

Groetjes Annepiet en Pietelien.

===

Graag geven wij jullie een update over wat we de afgelopen maanden in de klas allemaal hebben gedaan en geleerd en waar we nu mee bezig zijn ….

November:

We zijn inmiddels begonnen aan een nieuw thema van Onderbouwd: “de ruimtevaart.”

We hebben de kinderen gevraagd wat ze al weten en wat ze nog willen leren over dit thema. De (verrassende) vragen kun je lezen op de klassendeur. We hopen natuurlijk dat de kinderen zelf de antwoorden kunnen geven aan het eind van dit thema.

Deze week zijn we bezig geweest met woorden die te maken hebben met de ruimtevaart. In de kring hebben we het gehad over de aarde; de sterren; onze planeten, en we hebben het zelfs al over een lancering; de ozonlaag; een capsule; een meteoriet; inslag en een krater gehad. Er ontstonden interessante gesprekken o.a. over het ontstaan van onze aarde en het uitsterven van de dinosaurussen.
De oudste kleuters hebben de woorden z-o-n, s-t-e-r, f-l-e-s, en m-aa-n gestempeld zodat zijn spelenderwijs al een beetje oefenen met het herkennen van letters.
 
Ondertussen heeft iedereen een eigen aarde gemaakt in de ruimte. Het resultaat hangt in de klas.

Ook zijn er al gave raketten gebouwd van Knexx, worden er mooie schilderijen gemaakt van raketten en ontstaan er gave kunstwerken op de kralenplanken.

Om de kinderen (nog) meer te betrekken bij dit thema willen we de poppenhoek om gaan bouwen tot ruimteschip. Een astronoutenpak hebben we al.

  We zijn alleen op zoek naar spullen als grote kartonnen dozen (waar we samen een raket van kunnen bouwen); oude computerschermen; grote oude laarzen; wereldbollen etc. Alle hulp is welkom. Ons letterkastje mag ook weer gevuld worden. Dit keer met spullen met de letter Z (spreek uit als zzzz) van het woord z-o-n.

Groetjes juf Annelien en juf Evelien.

Oktober:

Deze maand zijn we gestart met het thema: “herfst”. De kinderen hebben al veel geleerd over de herfst zoals dubbelwoorden: naakt-slak, slakken-huis, regen-wolk, winter-jas, regen-laars, hand-schoen, appel-sap, maar ook nieuwe woorden als bolster, paraplu, kastanje, paddenstoel en nog veel meer.
Verder hebben we spelletjes gedaan waarbij de kinderen elkaars woord moesten omschrijven. En we hebben gewerkt met begrippen zoals: erop, eronder, ertussen, ernaast.
In de herfstrekenhoek konden de kinderen wegen met kastanjes, eikels en andere noten.  Ook buiten werd er regelmatig een mysterieus “herfstsoepje” gemaakt of nieuwe bladeren voor tante Truus verzameld. Op deze manier zijn de kinderen spelenderwijs met het thema bezig en stiekem ook al een beetje met tellen en cijfers.
Met de sociaal emotionele ontwikkeling zijn we bezig geweest met: “Hoe gaan we met elkaar om en hoe vertellen we dat we iets niet leuk vinden”.
Verder gaan de kinderen appelmoes maken. In iedere klas staat er een mand die gevuld kan worden.

Na de herfstvakantie gaan we met het thema: “de ruimtevaart” aan de slag. Mocht u nog materialen hiervoor hebben dan houden wij ons aanbevolen.

September:
De eerste maand van het schooljaar zijn we druk bezig geweest met het thema: “Boeken”. In de klas is een posthoek gemaakt waarin de kinderen druk bezig zijn geweest met brieven en tekeningen. We hebben het woordje p-e-n geleerd (spreek uit als puh e nnn). Met de letter p hebben we nieuwe woorden gemaakt zoals post, peer, postbode, poppenhoek en nog veel meer.
Ook zijn we bezig geweest met tegenstellingen (dik-dun, groot-klein) en met dubbelwoorden (voet-bal, bal-pen).
Met rekenen zijn we bezig geweest om een verhaal in de goede volgorde te zetten. We hebben de kleuren besproken, welke kleuren kennen we of bij welke kleur denk je aan een banaan…
Met thema boeken hebben we ook gekeken of een boek zwaar of licht is.

We hebben de liedjes geleerd voor de openingsviering. https://www.youtube.com/watch?v=2ubU0tPCTB0. Met hemel en aarde hebben we besproken welke manieren er in de wereld gebruikt worden om elkaar te ontmoeten. De leukste vonden de kinderen toch wel de manier uit Tibet (je tong uitsteken).

 

===

Op woensdag 25 september hebben alle kleutergroepen en groep 3 in de speelzaal naar de voorstelling “Letterreis” van Figurentheater Ennadien gekeken.
De voorstelling is geïnspireerd op het boekje “Het Letterwinkeltje”.
In het letterwinkeltje van ‘oma’ zijn heel veel letters te koop. Helaas moet de winkel van oma sluiten omdat alle letters door de koningin worden opgekocht. Maar van het geld gaat oma op reis en dan vindt ze ook letters die anders zijn dan onze letters, zoals Chinese en Arabische letters! Terwijl oma op reis is beleven haar muizen ‘Mona’ en ‘Toetje’ thuis spannende momenten met de buurpoes die achter hen aan zit. Ze besluiten daarom nieuwe letters te gaan maken, zodat oma hopelijk weer terugkomt naar haar winkel. Als oma dan inderdaad weer terug komt van haar reis, keert de rust gelukkig weer terug en kan de letterwinkel weer open!

Alle kinderen hebben genoten van deze leerzame, grappige en soms spannende voorstelling!

===

Beste ouders en kinderen van groep Krullevaar,

De klas staat klaar, de juffen hebben er veel zin in, alleen missen we nog de kinderen om er een fantastisch schooljaar van te gaan maken! We hopen jullie maandag allemaal in de klas te mogen verwelkomen!

Tot maandag!

Groetjes van juf Evelien en juf Annelien

Kr startafbeelding

 

Hier vindt u alle informatie over het reilen en zeilen in de kleutergroepen.