Home   Jaarkalender / Jaarboek

Jaarkalender / Jaarboek

Jaarkalender

In de Jaarkalender 2019-2020 ziet u in een oogopslag welke activiteiten er gepland staan.

 

Jaarboek 2019-2020

 

Namen en contactadressen van de school

RK Daltonschool De Driesprong
St. Theresiastraat 16
3762 CZ Soest
035-5885914
directeur: Marcel Damoiseaux
algemeen@driesprong-soest.nl

adjunct directeur: Stella ter Horst

Schoolbestuur SKOSS
Oostergracht 41,
3763 LZ Soest
035 – 6211530

Postbus 258 3760 AG Soest

algemeen directeur:
Dhr. G. Rolsma
secretariaat@skoss.nl

 

Schooltijden

Maandag:      8.30 tot 14.30 uur
Dinsdag:        8.30 tot 14.30 uur
Woensdag:    8.30 tot 12.15 uur
Donderdag:   8.30 tot 14.30 uur
Vrijdag:          groep 1 t/m 4 8.30 tot 12.15 uur
Vrijdag:          groep 5 t/m 8 8.30 tot 14.30 uur

Vanwege ons continurooster eten en pauzeren alle kinderen op school.

 

Onderwijzend personeel
Onderwijs ondersteunend personeel
Agnes Kraaikamp
Annelien Lems
Diana van den Heuvel
Dorien Arling
Evelien Staats
Fanouritza Dam
Iris Karelsen
Kristel van Zetten
Marinda Hartman
Renata Smits
Simone de Groot
Tamara van den Heuvel
Vera Hofste
Verena Kramer
Wesley Jansen
Ada van Rijn – schoolassistent
Marchien Hoeben – administratief medewerker
Natasja Keuning – onderwijsassistent
Samantha Gordinou-de Gouberville – klassenassistent onderbouw

 

Indeling groepen

Begane grond:

  • Kleutergroep Stampertjes –  juf Evelien (ma)- juf Dorien (di-wo-do-vr)
  • Kleutergroep Krullevaar    –  juf Annelien (ma-di-wo) – juf Evelien (do-vr)
  • Kleutergroep Floddertje    –  juf Simone (ma-di) – juf Iris (wo-do-vr)
  • Groep 3                             –  juf Diana (ma-di-vr) – juf Agnes (wo-do)

Verdieping:

  • Groep 4                             –   juf Vera – juf Tamara (di)
  • Groep 5                             –  meester Wesley (ma-di middag) – juf Renata (wo-do-vr)
  • Groep 6                             –  juf Verena
  • Groep 7                             –  juf Charlotte (ma-di-vr) – juf Fanouritza (wo-do)
  • Groep 8                             –  juf Marinda
  • Intern begeleider               –  juf Kristel (di-wo-vr)

 

Medezeggenschapsraad
Namens de ouders:
Robert Jan Hesselink
Merel Zaal-Brouwer
Michiel de Kroes
Namens het team:
Renata Smits
Simone de Groot
Iris Karelsen

U kunt de MR ook bereiken via algemeen@driesprong-soest.nl

 

Ouderraad
Voorzitter:
Gerard Boekelo
Penningmeester:
Mark de Groot
Leden:
Anita Willemse
Annuska Boekema
Cato Ootes
Claudia Krul
Claudia Plekkepoel
Kim Kocer
Nadine ten Have
Rianne Schippers
Rolinka Reumer
Verena Sneijder
Namens het team:
Diana van den Heuvel
Vera Hofste

U kunt de ouderraad ook bereiken via algemeen@driesprong-soest.nl

 

Vertrouwenspersoon van de stichting

mw D. van Kranenburg – huisarts in Soest
Medisch Centrum Overhees
Klarinet 37
3766 GH Soest
035 – 588 05 30

 

Contactpersoon van de school
Diana van den Heuvel – teamlid

 

Absenten

Als uw kind vanwege ziekte niet op school komt, wilt u dit dan voor 8.30 uur telefonisch
(tel. 035-5885914) doorgeven. Wij vragen u geen ziekmeldingen via de mail te doen.

 

Doktersbezoek

Wij verzoeken u dringend afspraken met orthodontisten, tandartsen, dokters, enz. zoveel mogelijk buiten schooltijd te regelen. Als het echt niet anders kan en de kinderen toch onder schooltijd weg moeten, wilt u dit dan van te voren aan de leerkracht melden.

 

Gang van zaken voor aanvang schooltijd

Om 8.20 uur gaat de schooldeur open en is er toezicht op het schoolplein. Ouders van de
kinderen van groep 1 en 2 kunnen dan hun kind naar de klas brengen. De bel gaat om 8.25 uur en dan is het de bedoeling dat de ouders het lokaal verlaten, zodat de leerkrachten kunnen beginnen. De kinderen van groep 3 t/m 8 gaan op dat moment naar hun verzamelplek op de speelplaats en gaan daarna o.l.v. de groepsleerkracht naar  binnen, zodat ook zij op tijd met de lessen kunnen starten.
Ouders van kinderen van groepen 3 t/m 8 worden dus verzocht eerder afscheid te nemen
van hun kind.

 

Verlof buiten de schoolvakanties

Verlof buiten de schoolvakanties voor kinderen van 5 jaar en ouder is niet toegestaan (zie schoolgids). Voor extra verlof dient altijd een aanvraag ingediend worden. Een formulier hiervoor is verkrijgbaar bij de directie of te downloaden op onze site.
Alleen in zeer bijzondere gevallen wordt toestemming verleend. Ook voor 4-jarigen
ontvangen wij graag een ingevuld formulier. De directie heeft de wettelijke plicht ongeoorloofde afwezigheid te melden bij de leerplichtambtenaar van de gemeente.
Meer informatie vindt u op www.leerplicht.nl.

 

Gymnastiek

De drie kleutergroepen gebruiken, twee keer per week, het speellokaal voor bewegingsonderwijs. Het betreft een afwisseling van vrij spel en gerichte opdrachten. Op maandag wordt deze les verzorgd door juf Noortje, vakleerkracht gymnastiek.
In het speellokaal gebruiken de kinderen van de groepen 1 en 2 boot- of gymschoenen (zonder veters). Deze schoenen blijven op school.

Wij hebben ervoor gekozen om de groepen 5 tot en met 8 twee keer in de week een gymles aan te bieden. Omdat het lopen naar de gymzaal en het aan en uitkleden aan het begin van het schooljaar nog veel tijd kost voor de kinderen in groep 3 en 4, hebben deze klassen voorlopig eenmaal per week een dubbele gymles.
Het gymrooster is als volgt:

dinsdag donderdag
10.00 – 10.45 Groep 7 10.00 – 10.45 Groep 5
10.45 – 12.15 Groep 3 10.45 – 12.15 Groep 4
12.15 – 13.00 Groep 5 12.15 – 13.00 Groep 6
13.00 – 13.45 Groep 6 13.00 – 13.45 Groep 7
13.45 – 14.30 Groep 8 13.45 – 14.30 Groep 8

Vanaf groep 3 zijn sportkleding (b.v. een eenvoudig t-shirt en korte broek) en gymschoenen verplicht voor de gymnastieklessen.
De gymlessen  voor groep 3 t/m 8 worden verzorgd door de vakleerkracht gymnastiek, Thymen.

 

Contact tussen school en ouders via website

Op de website vindt u meer informatie over schoolafspraken en activiteiten.
Daarnaast kunt u van iedere klas de klassenpagina bezoeken. Tevens is het mogelijk om de schooljaarkalender te synchroniseren met uw eigen elektronische agenda.

 

Maandinfo

U ontvangt elke maand de ‘Maandinfo’ met daarin een maandkalender en een toelichting
op de actuele gebeurtenissen. Een aantal keer per jaar verschijnt een extra ‘Nieuwsbrief’.
De maandinfo en nieuwsbrief worden via Parro, onze communicatie app verzonden. Bovendien vindt u ze, naast de nodige andere informatie over de school en de klassen,
op deze website van onze school.

 

Foto’s van kinderen

Geregeld worden er foto’s van kinderen via Parro doorgestuurd en op onze website geplaatst. Uw toestemming voor het publiceren kunt u zelf aangeven via de instellingen van de app. U kunt dit te allen tijde aanpassen.

 

E-mail

Voor zaken die niet via de maandinfo aan de ouders kunnen worden medegedeeld, maken
de leerkrachten gebruik van de app Parro. Dit gaat voornamelijk om zaken van organisatorische aard.

 

Informatieavond

In het begin van het nieuwe schooljaar organiseren we per groep een groepsinformatieavond. Deze wordt verzorgd door de groepsleerkracht(en). Het doel van deze avond is om kennis te maken met de leerkracht(en) van uw kind en inzicht te krijgen in het werken binnen de groep. Tevens heeft u de gelegenheid om vragen te stellen. U kunt de datum en tijd terug vinden in de jaarkalender.

 

Rapporten en gesprekken

Wij hebben op school de volgende gesprekscyclus:
Begin september kunt u zich aanmelden voor een gesprek met de leerkracht later in september. De gesprekken vinden in de middag plaats en zijn bedoeld om informatie te delen over eventuele gebeurtenissen in de zomervakantie of andere belangrijke zaken. Deze gesprekken zijn facultatief, als u geen aanleiding ziet voor een gesprek, hoeft u zich niet op te geven.
In november krijgen de kinderen van groep 1 en 2 de kijklijsten mee naar huis en de kinderen van groep 3 tot en met 8 het voortgangsverslag. Dit is een beknopt verslag van de (werk)houding en resultaten. In navolging daarop vinden er 10-minutengesprekken plaats in de middag en avond.
In februari volgt het eerste rapport, dat een uitgebreid beeld geeft van de prestaties van
uw kind op school. De Cito-uitslagen worden tevens in dit rapport vermeld. Ook nu vinden
10-minutengesprekken plaats in de middag en avond. Het tweede rapport, in juli, geeft een uitgebreid beeld van de laatste periode. Hierin staan wederom de Cito-uitslagen vermeld.
De 10-minutengesprekken na dit rapport zijn facultatief en alleen in de middag.
Als u geen aanleiding ziet voor een gesprek, hoeft u zich niet op te geven. Als u zich niet
aanmeldt, maar de leerkracht wil toch graag met u van gedachten wisselen, dan neemt de leerkracht van uw kind persoonlijk contact met u op. Het initiatief kan dus van beide kanten komen. De middaggesprekken vinden plaats met de leerkracht die deze dag voor de groep heeft gestaan. Bij de avondgesprekken zijn in principe beide leerkrachten aanwezig.

 

Gesprekken groep 8

Groep 8 volgt vanwege de schoolkeuzegesprekken een eigen cyclus van spreekavonden. De ouders van de kinderen van groep 8 worden via Parro geïnformeerd over de gespreksdata. Deze data vindt u tevens terug in de jaarkalender.

 

BSO

Indien u gebruik wilt maken van buitenschoolse opvang verwijzen wij u naar de site van
www.BSOsoest.nl. Indien u gebruik maakt van buitenschoolse opvang willen wij u vragen dit met ons kort te sluiten. Graag vernemen wij van u op welke BSO en welke dagen door uw kind worden bezocht. U kunt dit doorgeven via administratie@driesprong-soest.nl

 

Uitstroomgegevens

Het schooljaar 2018-2019 zijn wij op 1 september gestart met 225 kinderen. Gedurende het schooljaar zijn er 26 kinderen ingestroomd. Aan het einde van het schooljaar hebben we afscheid genomen van 24 kinderen uit groep 8. Na hun basisschoolperiode gaan zij verder naar de volgende richtingen voor voortgezet onderwijs:
• vmbo-b/k 2 kind
• vmbo-t 8 kinderen
• vmbo/havo-t 1 kinderen
• havo 8 kinderen
• havo/vwo 3 kinderen
• vwo 2 kinderen
De gemiddelde standaardscore voor de Centrale-eindtoets basisonderwijs 2019
van onze school was 536.

 

Ouderbijdrage

Om een aantal activiteiten uit te kunnen voeren, zoals Sinterklaas, kerstviering, projectuitstapjes e.d., maar ook om vanuit de ouders een bijdrage te kunnen leveren als aanvulling op de aanschaf van spelmateriaal, vervanging van versleten schoolshirts en eventueel gewenste extra leermiddelen is van de kant van de ouders een vrijwillige financiële bijdrage onmisbaar.
Zou de school niet meer – of in mindere mate – de beschikking hebben over die ouderbijdragen, dan zouden genoemde activiteiten niet meer op hetzelfde niveau kunnen worden voortgezet.

• De ouderbijdrage is vastgesteld op € 40,- per kind per jaar

Dit is een jaartarief. Deze geldt bij de instroom van start schooljaar tot Kerst.
Voor kinderen die tussen Kerst en Pasen komen betaalt u de helft van de ouderbijdrage.
Voor instromers tussen Pasen en de zomervakantie betaalt u nog geen ouderbijdrage.

Wij verzoeken u vriendelijk om het verschuldigde bedrag over te maken op rekeningnummer NL57 RABO 0359 9161 71
t.n.v. Daltonschool De Driesprong
o.v.v. de groep en naam van uw kind(eren).

 

Rijrichting en parkeren in de Theresiastraat op verzoek van de buurtbewoner

Graag willen wij, i.v.m. de veiligheid, dat u zoveel mogelijk te voet of met de fiets naar school komt en als het echt niet anders kan met de auto. Wij hebben al heel lang een stille afspraak met onze buren over de rijrichting in de St. Theresiastraat:
vanaf de Beetzlaan de straat in en via de Hellingweg eruit.
Wilt u, indien u met de auto komt uw auto alleen parkeren in de grijze parkeervakken
of langs het trottoir?
Let u erop dat u NIET parkeert voor opritten van de buren, op de hoek of op het plekje met de rode stoeptegels naast het hek bij het speeltoestel.
Op deze manier zorgen we gezamenlijk voor een veilige, overzichtelijke verkeerssituatie.
Hartelijk dank voor uw medewerking!

 

Daltonkijkdagen

Twee keer per jaar, krijgt u de mogelijkheid om in de klas van uw zoon of dochter een kijkje
te nemen. De kinderen laten dan onder meer zien hoe ze het werk plannen en welke keuzes ze maken m.b.t. samenwerken en keuzewerk.

 

Klachtenregeling

Bij een goede communicatie in de school hoort ook dat er duidelijkheid bestaat over de gang van zaken als u een klacht hebt. Natuurlijk is het mogelijk dat u het op school ergens niet mee eens bent. U treft de volledige klachtenregeling in de Schoolgids paragraaf 6.4.

Klachtencommissie:

Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
info@onderwijsgeschillen.nl

 

Fietsen

Onze fietsenstalling is voor groep 6 t/m 8 links naast de school, voor groep 1 t/m 5 rechts. Graag willen we dat de kinderen de fietsen netjes neerzetten. Zo zal de kans op beschadiging kleiner worden. De schoolverzekering dekt de schade aan fietsen niet. Ook dragen wij geen verantwoordelijkheid voor fietsen die na schooltijd op school blijven staan.

 

Honden

U wordt verzocht geen honden mee het schoolplein op te nemen.

 

Gevonden voorwerpen

Regelmatig blijven er kledingstukken en andere eigendommen van de kinderen op
school liggen. We bewaren deze spullen bij de keuken. Tijdens de 10-minutengesprekken
liggen de voorwerpen uitgestald in de centrale hal. Dus mocht u iets kwijt zijn, dan kunt u altijd even op school kijken.
Nog een tip:
Zet namen in laarzen, regenpakken, op drinkbekers en ander materiaal waarvan u
kunt vermoeden dat het wel eens zou kunnen gaan slingeren.

 

Hoofdluis

Een hardnekkig en regelmatig opduikend ongemak vormt de zgn. hoofdluis. Mocht u bij uw kind de aanwezigheid van deze diertjes constateren, dan verzoeken wij u dit direct te melden op school. Wij kunnen dan trachten de verspreiding te voorkomen. De school werkt met een protocol, opgesteld door de directie in overleg met OR/Team/GGD. Dit protocol is op onze site in te zien.
Na elke vakantie houdt een aantal ouders een ronde door de school. Alle kinderen worden gecontroleerd op hoofdluis. Als we luizen of neten vinden, nemen we meteen contact met de ouders op. Kinderen met luizen of neten moeten direct behandeld worden, om
verspreiding te voorkomen. Verder krijgen alle kinderen, eenmalig, een ‘luizenzak’ waarin ze hun jas opbergen.

 

Mobiele telefoons

Steeds meer kinderen beschikken over een mobiele telefoon. Een veilig gevoel
voor kinderen en ouders onderweg. Op school en op het schoolplein moeten de
telefoons worden uitgeschakeld. Wij dragen geen verantwoordelijkheid voor eventueel verlies of beschadiging. Als een leerling de telefoon toch gebruikt, wanneer dit niet is toegestaan, wordt de telefoon twee dagen ingenomen.

 

Oude batterijen

In de berging van de school staat een zogenaamde batterijenbak. Hierin kunt u al uw lege batterijen kwijt. De school spaart op deze wijze punten, waarvan speelgoed aangeschaft kan worden.

 

Afvalarme school

Wij zijn een afvalarme school. In de klassen wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het nut en de noodzaak van afvalscheiding. Er staan hiervoor speciale prullenbakken in de klas. In de berging hebben wij een milieustraat waar afval wordt gescheiden. Er staan containers voor papier, PMD, GFT afval en restafval.
Wij vragen de kinderen hun eten en drinken mee te nemen in een brooddoos, fruitbakje en drinkbeker en niet verpakt in wegwerpverpakkingen. Wegwerpverpakkingen, zoals drinkpakjes, blikjes, flesjes en plastic zakjes mogen niet op school achterblijven, als kinderen dit meenemen, dienen zij het aan het eind van de schooldag weer mee
naar huis te nemen.
Een schoner milieu door minder afval begint op thuis en op school.

 

Verjaardagen

Wanneer uw kind ter gelegenheid van zijn of haar verjaardag wil trakteren in de groep,
mag dat uiteraard. De afspraak is wel dat ze dit pas doen vanaf hun vijfde verjaardag. Een
verzoek daarbij: liever géén snoep, maar iets gezonds (of iets minder ongezonds). Wilt u van tevoren afstemmen met de leerkracht wanneer uw kind wil trakteren? De jarige mag die dag de school rond met een verjaardagskaart. Wij hebben afgesproken dat de kinderen alleen een traktatie uitdelen aan hun eigen leerkracht en niet aan andere leerkrachten en personeelsleden.
Voor de kinderen van groep 1 en 2 is er een doos met leuke attenties. Daaruit mogen ze een cadeautje grabbelen. Alle teamleden vieren hun verjaardag op één dag. Dit schooljaar is dit gepland op maandag 13 juli 2020.

 

Gezond eten en drinken

Wij stimuleren gezond eten en drinken in de klas. Priklimonade mag niet mee worden genomen naar school en wij willen liever geen snoep zien bij het pauze-hapje of het middageten. Tijdens de normale lesuren is snoepen overigens niet toegestaan.
Woensdag is onze fruitdag. Wij stellen het zeer op prijs indien u uw kind zeker op deze dag fruit mee naar school geeft. Ook op andere dagen is fruit natuurlijk een zeer gezond tussendoortje. De ouders zijn verantwoordelijk voor wat de kinderen tijdens de pauzes eten en drinken. Wij hopen dan ook, dat u zich bewust bent en blijft van wat u uw kind(eren) mee naar school geeft.
Alvast bedankt voor de medewerking!

 

Schoolspullen

In alle groepen krijgen de kinderen (kleur)-potloden, gum e.d. van school. Scharen, linialen en het Daltonblokje worden eenmalig door de school verstrekt. Tevens krijgen de kinderen in groep 4 een goede vulpen. De vullingen voor deze vulpen worden door de school verstrekt. Het is de bedoeling dat de kinderen hun hele schoolloopbaan op De Driesprong met deze vulpen schrijven en zuinig met de spullen omgaan. Om te voorkomen dat deze spullen kwijt raken, is een etui handig. Mocht uw kind de vulpen, schaar, blokje of liniaal
kwijtraken, dan kan u tegen inkoopprijs een nieuwe kopen op school.

 

Speelgoed

Om verschillende redenen hebben we liever niet dat de kinderen speelgoed mee naar
school nemen. Soms kan een leerkracht er wel speciaal om vragen. In verband met een
project bijvoorbeeld. Een uitzondering op dit alles is natuurlijk een jarige job. Elke jarige mag de cadeautjes uiteraard op school laten zien.
Een aantal keren per jaar is er voor de kinderen van groep 1-2 een zogenaamd speelgoeduurtje. Doel van deze ochtend is dat kinderen ook leren samenspelen met hun eigen speelgoed. Tevens levert het de leerkracht soms waardevolle informatie op over de omgang met spullen. Vechtspeelgoed, lawaaispeelgoed of speelgoed met heel kleine onderdelen mogen niet meegenomen worden naar school. We willen graag, dat kinderen speelgoed meenemen waar vooral ook sámen en gezellig mee gespeeld kan worden.
Wanneer deze momenten zijn, verneemt u via de maandinfo.

 

Jeugdbladen/kinderboeken

Op de groepsinformatieavond kunt u in de centrale hal informatie vinden van diverse jeugdbladen. Daarbij zitten formulieren waarmee u uw kind(eren) kunt opgeven voor een jaarabonnement. De bladen worden rechtstreeks naar het huisadres gestuurd.
Daarnaast geeft een aantal uitgeverijen gunstige aanbiedingen voor kinderboeken. Wij vinden dat zo waardevol, dat we best ‘doorgeefluik’ willen zijn voor deze informatie.