Home   Groep Floddertje

Groep Floddertje

Welkom op de pagina van Floddertje!

 

Wij wensen jullie een heerlijke zomervakantie!

Dank jullie wel voor het afgelopen jaar. Wij hebben ervan genoten.

juf Simone, juf Inge en juf Evelien

 

===

 

In de week na moederdag konden alle moeders uit de kleutergroep de bon voor het moeder verwenmoment komen verzilveren. Onder begeleiding van een rustig achtergrondmuziekje, zijn alle MOEDERS heerlijk verwend dmv een massage, nagellak, oogschaduw, en lippenstift. Hierbij een kleine impressie:

  

===

Begin mei hebben we het over vormen gehad, zoals de driehoek, vierkant, cirkel en rechthoek, Voor de oudsten kwamen ook de vormen ovaal, zeshoek en ruit voorbij. Nieuw waren de (driedimensionale) vormen van een kubus en een bol. De kinderen konden er zelfs een aantal van in de klas vinden. Misschien komen zij thuis ook wel een kubus of een bol tegen? Dan mag die natuurlijk mee naar school!

===

Dinsdag 16 april werden de kleuters getrakteerd op een voorstelling van Ennadien in de gymzaal van de school. Poes Harry was zoek maar is gelukkig, met hulp van alle dieren en de kleuters, weer terecht!!!  Wat hebben we er weer van genoten.

===
Ook hebben we in de klas de ontwikkeling gevolgd van kikkerdril tot kikker. Elke dag werd er gezocht en gekeken naar veranderingen. De kikkervisjes zijn nu met de juf mee naar huis zodat ze weer kunnen worden teruggezet in de vijver.

===

Lente…..

  

In de klas praten en werken wij over het thema LENTE. Ter sprake komt  o.a de bloembollen, de verschillende ( lente ) bloemen en wat bloemen nodig hebben om te bloeien en groeien.
Om de kinderen te laten zien hoe de wateropname van een bloem is, hebben we in de klas witte tulpen in een vaas, gevuld met verschillende kleuren ecoline, gezet. Eerste foto is genomen na een uur en de tweede foto na een dag in de ecoline. Leuke proef en de kinderen waren zichtbaar verrast.

===

februari 2019:

Het thema van deze maand is beroepen, en wat heb je er veel. Samen hebben we er een heleboel bedacht: kok, kapper, brandweer, buschauffeur, piloot, dierenarts, fotografe, fotomodel, juf/meester, politieman/-vrouw, postbode, schilder, tandarts, timmerman/-vrouw, dokter, visser, en jullie wisten ook hele moeilijke zoals, automonteur en stewardess. Met elkaar hebben we gekeken welke materialen je allemaal nodig hebt bij welk beroep; wat heeft een kok nodig om te kunnen koken? wat vind je nog meer in de keuken van een kok?

Samen met Arie de letterkanarie hebben we een nieuw woordje geleerd: k-o-k. Jullie wisten zelfs al nieuwe woordjes te bedenken met de k: kaars, kin, krant, en kam. Super knap! En samen met Ed met de rijmpet konden jullie ook nog woorden bedenken die rijmen op k-o-k: hok, sok, rok, bok, mok, nok, en nog veel meer.

De poppenhoek werd omgetoverd tot schoenenwinkel. De “klanten” werden goed geholpen en kregen zelfs regelmatig teveel wisselgeld terug. In de klas hebben we gekeken welke schoenmaten we allemaal hebben: wie heeft de grootste schoenen? en wie de kleinste? en hoeveel hebben we van iedere schoenmaat? hoe komt het dat de één grotere voeten heeft dan de ander? ben je dan automatisch ook langer? De oudste kleuters hebben geleerd hun eigen lichaam op te meten, en niet alleen te kijken naar de voeten maar ook naar de armen, het hoofd, de handen etc.

Aan het eind van deze maand, de dag voor de voorjaarsvakantie, hebben we carnaval gevierd op school. Wij waren “Floddertje in de jungle”. Met de klas hebben we een passend spandoek gemaakt, een kar versierd, en dieren maskers gemaakt. Wat zagen jullie er mooi uit allemaal!

Groetjes juf Simone en juf Evelien.

===

januari 2019:

Het nieuwe jaar is begonnen: 2019 en wat hebben jullie veel gedaan in de kerstvakantie. We starten direct weer met een nieuw thema: winter. Welke woorden kennen we al die je tegenkomt in de winter? En welke woorden kan Wim de woordspin ons nog leren? Er zijn zelfs kinderen die al hele moeilijke woorden kennen zoals snowboots of vogelvoederhuisje. En er zijn ook dubbelwoorden die uit twee woorden bestaan zoals: sneeuwbal, sneeuwvlokje, sneeuwlaarzen, en sneeuwpop.

Aan de hand van de praatplaat (op het Digibord) en de kleurplaat van Wim de woordspin hebben we geoefend met deze woorden. Samen hebben we raadsels bedacht, bijvoorbeeld “hiermee kun je van een berg sneeuw afglijden….” of “hierdoor houd je lekkere warme handen…”. De jongste kleuters kregen een tekenopdracht: “wijs de hoed van de sneeuwpop aan…. kleur de hoed zwart” of “wijs de muts van het jongetje aan…. kleur deze muts groen en geel”.

Samen met Arie de letterkanarie hebben we een nieuw woordje geleerd: s-o-k. Maar eerst hebben we letters en woordjes herhaald. Wat begint er ook alweer met de t (t-a-k), de p (p-e-n), de m (m-aa-n), de b (b-oo-m)? Jullie wisten zelfs al nieuwe woordjes te bedenken met de s: schep, schuur, stoel, en slee. Super knap!

De oudste kleuters hebben huizen gevouwen en geoefend met even en oneven nummers. De meesten kunnen al cijfersymbolen herkennen t/m de 20. De jongste kleuters hebben geoefend met resultatief tellen, en het herkennen van de geometrische vormen cirkel, vierkant, en driehoek. Dit gaat al super goed.

Deze maand komen er drie nieuwe kinderen wennen in de klas: Jenna, Dana en Leo. Wat leuk dat jullie komen, welkom allemaal!

Groetjes juf Simone en juf Evelien.

===

december 2018:

De Sinterklaasperiode is voorbij. Wat hebben de kinderen genoten van het zingen van liedjes, lezen bij het haardvuur en bakken in de pietenbakkerij. Het is nu snel schakelen want we gaan meteen door naar de kerstperiode. Met elkaar hebben we de klas versierd en om de beurt mochten de kinderen iets moois in de boom hangen.

Ook hebben we samen alle beeldjes bekeken die bij de kerststal horen. Het kerstverhaal van Dick Bruna (https://www.youtube.com/watch?v=9m-7JGNC_kU) geeft heel duidelijk weer waar Kerstmis over gaat. De kinderen hebben ademloos zitten kijken en daarna geluisterd naar enkele liedjes.

We zijn met Onderbouwd gestart met het thema Kerst. Samen met Arie de letterkanarie hebben we de letters b-oo-m geleerd van kerstboom.Met elkaar hebben we zoveel mogelijk woordjes bedacht die ook beginnen met de”b” en wat weten jullie er al veel!

Ook mochten de kinderen kerstkaarten schrijven in ons postkantoor, werden er prachtige kerststalletjes en kerstbomen geknipt en geplakt, en mooie potjes versierd voor de kerstmusical. Wat stonden die lichtjes allemaal mooi langs het pad. Samen hebben we geoefend met het slotlied van de kerstmusical zodat iedereen die avond mee kon zingen in de Emmakerk. Wat was dat een mooie gezamenlijke afsluiting met elkaar.

Fijne kerstvakantie en tot volgend jaar allemaal!

Groetjes juf Simone en juf Evelien.

===

Hallo allemaal,

In de herfstvakantie heeft iedereen herfstbladeren verzameld voor tante Truus. Wat was dat fijn, want zo konden we samen alle herfstbladeren gaan sorteren op grootte; vorm; en kleur. Soms waren er zelfs hele kleine verschillen te ontdekken. Op deze manier hebben we al een beetje geoefend met het waarnemen van kleine visuele verschillen die je ook ziet in letters, denk aan de p en de b. Een goede voorbereiding voor het leren lezen in groep 3!

Ook Mollie de mol heeft opnieuw met ons geoefend met klankgroepen. Terwijl de kinderen het aantal klankgroepen gingen klappen, van het woord wat zij zagen op het digibord, sloeg Mollie mee op de trom. Dit werd een aantal keer herhaald in de grote kring maar ook in de kleine kring middels een spel. Aan de hand van de kaartjes met woorden gingen de kinderen kralen rijgen en samen controleren of dat ze het goed hadden gedaan. Dit gaat al steeds beter, sommige kinderen kunnen het zelfs foutloos en geheel zelfstandig.   

Tussen de lessen door hebben we met elkaar verschillende liedjes voor Sint Maarten geoefend. Ieder heeft zijn eigen lampion gemaakt waarmee we vrijdag 9 november door de school en buiten op het schoolplein een eigen lampionnenoptocht hebben gelopen. Dit zag er heel gezellig uit. Na Sint Maarten zijn we gestart met een nieuw thema: Sinterklaas.

Wat een spannende tijd weer voor iedereen. Op dinsdagavond 27 november mochten we onze schoen ‘s avonds laat op school zetten. Omdat het al bijna bedtijd voor iedereen was, mocht je in pyjama komen. Wat zagen jullie er allemaal mooi uit!  

Sinterklaas leent zich ook heel leuk voor verschillende rekenspelletjes. Zo werden er verschillende hoeveelheden pepernoten in opdracht gebakken in de pietenbakkerij. Vervolgens werd er samen gekeken wie er het meest had; wie het minst; en hoeveel er overbleven als je er een aantal vanaf zou snoepen; of juist erbij zou bakken etc. Ook stond er op tafel een pot vol met pepernoten maar hoeveel zouden dit er nou precies zijn? De kinderen probeerden eerst een schatting te maken. Daarna wilden we het aantal natuurlijk wel zeker weten. Al gauw kwamen we erachter dat één voor één tellen een hele klus was, dat kon vast makkelijker. Met elkaar kwamen we eruit dat we groepjes van 2 konden maken om zo sneller te tellen in sprongen van 2. Wauw, wat ging dat goed en leuk zeg!

Op woensdag 5 december kregen we dan eindelijk hoog bezoek van Sinterklaas zelf. Met alle kinderen van de school hebben we hem opgewacht op het schoolplein. Sinterklaas kwam ook met zijn pieten in klas Floddertje. We zijn verwend met knexx voor de hele groep en elk kind kreeg nog een lieve zachte knuffel. Dank u wel Sinterklaas, tot volgend jaar !!

Groetjes juf Simone en juf Evelien.

===

Hallo allemaal!

Op het moment werken de kinderen aan het thema: Herfst. We leren veel over wat er allemaal uit de bomen naar beneden valt: de blaadjes, eikels, kastanjes en beukennootjes. Ook appels vallen uit de bomen en daar gaan we zelf  heerlijke appelmoes van maken.

Dit schooljaar kunnen ouders zich weer inschrijven als hulpouder voor de vele leuke uitstapjes die we gaan maken. De eerste is al op woensdag 3 oktober naar de Kwekerij. We gaan daar het Kabouternatuurpad doen. In kleine groepjes gaan we verschillende opdrachtjes over de herfst doen: wat kom je tegen in de herfst? welke kleuren, dieren, en wat voor een weer? 

In de klas hebben we al veel geleerd. We hebben veel bezoek gehad in de klas, zo kwam Ed met de rijmpet langs om samen met ons te rijmen. Wim de woordspin heeft ons geleerd om verhaaltjes in chronologische volgorde te leggen; tegenstellingen met ons geöefend (veel-weinig, dik-dun, erin-eruit etc.); en onze woordenschat vergroot (o.a. met de woorden etiket, envelop, postbode, postzegel ). Ook tante Truus kwam met Arie de letterkanarie langs, zij hebben ons de letters i (van ik) en alle letters van het woordje pen (p-e-n) geleerd.

En wat kunnen jullie al goed rekenen! De allerkleinsten kunnen al de telrij opzeggen van 1 tot 5, en een puzzel maken van 16 stukjes. Ook hebben we geoefend met de rekenbegrippen groot/klein – veel/weinig – lang/kort. En de oudsten herkennen zelfs al de cijfers 0 t/m 12. En niet alleen de bekende geometrische vormen maar ook de rechthoek en de zeskant!

Veel geleerd en gedaan en daar is iedereen best een beetje moe van geworden. Gelukkig hebben we vanaf 22 oktober herfstvakantie, dan kunnen we lekker uitslapen en al die mooie herfstspullen lekker zelf gaan zoeken. Dit schooljaar hebben we zelfs een extra dagje vrij, want maandag 29 oktober hebben alle juffen studiedag. Graag zien we jullie allemaal dinsdag 30 oktober weer.

Tot na de herfstvakantie allemaal!

Groetjes juf Simone en juf Evelien.  

===
september 2018:

Hallo allemaal!

We zijn alweer enkele weken aan het werk in onze nieuwe groep. Inmiddels is het al niet zo nieuw meer en hebben we met veel spelletjes alle namen van elkaar goed geleerd.

In de eerste week waren de helpende handjes al allemaal af. Heel fijn, want zo weten we wie de hulpjes van de week zijn. De hulpjes mogen de hele week naast de juf zitten en extra helpen in de klas. Ook de kleurige zelfportretten op het verjaardagsbord hangen in de klas zodat we weten wie er wanneer jarig is. Tijdens de kleedjesmarkt hebben we veel spulletjes aan elkaar verkocht. Tassen vol voor 5 cent! De vaders en moeders hebben lekker met elkaar kunnen praten over de vakantie. De ouders hebben ook kennis kunnen maken met elkaar en met juf Simone op de ouder informatie avond van 4 september. Fijn!

Veel kinderen weten alle dagen van de week al heel goed. Die noemen we dan ook elke ochtend op, net als de dag van gisteren en morgen. Sommige kinderen weten zelfs al alle 4 de seizoenen op te noemen!

Met leefstijl gaat het over “ik”: wie ben ik? hoe zie ik eruit? wat vind ik belangrijk? en welke groepsregels kunnen we met elkaar afspreken zodat we het gezellig houden in de klas. We hebben het over vriendschap gehad (het thema van de kinderboekenweek) en dat het fijn is om samen te spelen en elkaar te helpen als iets niet lukt of je iets niet weet.

Dit schooljaar komen er ook steeds nieuwe kinderen bij die voor het eerst naar school gaan. Best spannend, dus extra fijn om elkaar dan te helpen. Komende maand komt Daan in de klas Floddertje erbij. Welkom Daan!

Tot de volgende keer!

Groetjes juf Simone en juf Evelien.

===

openingsbulletin:

We hebben een gezellige klas met 9 kleuters in groep 2, en 8 kleuters in groep 1. In de loop van het jaar komen daar nog 11 nieuwe vriendjes en vriendinnetjes bij, die als ze 4 jaar worden ook naar de basisschool mogen.

Op maandag en dinsdag is juf Simone in de klas, op woensdag tot en met vrijdag is juf Evelien in de klas. Juf Samantha is er op de maandag, dinsdag en donderdag ook een paar uurtjes om de juffen en kinderen te helpen.

Spannend zo’n begin van het nieuwe schooljaar. Gelukkig hebben we elkaar al een keertje gezien bij het wisseluurtje op 6 juli. We gaan dit jaar weer veel leuke dingen doen en nieuwe dingen leren. We hebben er echt zin in. Jullie ook?

 

Tot gauw!

Juf Simone en juf Evelien.

Als uw kind voor het eerst naar de basisschool gaat…
In dit document vindt u allerlei informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklas.