Home   Groep Stampertjes

Groep Stampertjes

Hallo, welkom bij de Stampertjes!

We beginnen 2021 met een lockdown, maar dat mag de leerpret niet drukken! De juffen hebben allerlei leuke opdrachten voor de kinderen:

Welke vormen zie je hier? Kun je ook tellen hoeveel je van elke vorm zien? Natuurlijk mag je de vormen ook inkleuren. Veel plezier!

===

Hij komt, hij komt, die lieve goede Sint…… een nachtje slapen in de klas. En wat je dan de volgende ochtend aantreft????

Sinterklaas heeft heerlijk geslapen, Rommelpiet had iets te veel energie om te kunnen slapen.

====

Na de herfstvakantie zijn we gestart met het thema herfst. De klas wordt langzaam maar zeker omgetoverd naar een herfstig bos. We hebben zelfs een mooie leeshoek onder de grote paddenstoel. Wat fijn dat de kinderen ook zoveel spulletjes meenemen rondom de herfst!
Juf Janine is in de klas geweest voor een muziekles over geluiden in de herfst. We hebben zelf herfstgeluiden gemaakt met onze stem, handen, voeten en muziekinstrumentjes. Verder hebben we veel geteld en zijn we bezig geweest met splitsen/verdelen.

===
Oktober:

Op 16 oktober mogen de kinderen van groep Stampertjes allemaal in hun pyjama/onesie naar school komen. We hebben de afgelopen 2 weken hard gewerkt aan het daltondoel Zelfstandigheid: “Wij ruimen de klas netjes op na het spelen/werken.” De kinderen hebben dit doel vanmiddag voor de 10e keer gehaald en verdienen daarom een verrassing. Zij hebben gekozen om een “pyjamadag” te organiseren.

===

Wij hebben ons gebogen over het volgende vraagstuk: hoeveel kastanjes 🌰 zitten er in deze ton?     
We hebben met de kinderen geschat hoeveel het er zijn.

Hoeveel kastanjes zitten er nu echt in de pot? Daar zijn we heel druk mee geweest! We zijn gaan tellen, raakten de tel kwijt, zijn opnieuw begonnen, weer niet onthouden,
welke strategie is handig, 1 voor 1 tellen, verkort tellen 2-4-6 ….dan maar groepjes maken van 10….. dat was slim.
En alle groepjes bij elkaar, en nog 4 losse 🌰 maakten het 134 kastanjes!!!! In de klas zaten Liene en Jenna er met 100 kastanjes het dichtste bij. Zij hebben allebei een diploma “Kampioen kastanjes schatten” gekregen!

===

Met Onderbouwd is het thema Ridders en kastelen, Dit thema sluit mooi aan op het thema van de kinderboekenweek “En toen….”
De deur van de klas is veranderd in een kasteelpoort met kantelen en een ophaalbrug. Natuurlijk horen er ook draken in de klas, want anders hebben de ridders weinig te doen…. Arie heeft ons een nieuw woord geleerd “nar”. We weten inmiddels dat nar begint met de nnnnn. Volgende week gaan we uitvinden welke klank er in het midden staat.
We hebben samen met Wim de woordspin geoefend met dubbelwoorden; ijs + beer wordt ijsbeer.
Tante Truus heeft ons laten zien dat je soms heel erg goed moet kijken om de verschillen te zien.
Tijdens het spelen en werken hebben heel wat kinderen al een mooie kralenplank gemaakt met iets van ridders en kastelen. Daarnaast bouwen de kinderen met diverse materialen kastelen.

We hebben in de klas een kasteeltoren-leeshoek met een echte draak staan.
Samen hebben we het boek “Een held op sokken” gelezen. Tijdens de openingsviering hebben wij dit boek gekregen voor de kinderboekenweek.

Wat leuk dat zoveel kinderen al een stamboom gemaakt en meegenomen hebben! We hebben ze opgehangen en neergezet in de hal zodat iedereen ze goed kunnen zien.

===

In de eerste weken hebben wij lekker gewerkt rondom het thema Dieren in de klas.
We hebben samen met Wim de woordspin tegenstellingen als groot-klein, zwaar-licht, snel-langzaam geoefend.
Met Mien hebben wij gekeken naar inhoud, zet de flesjes goed op een rij van vol naar leeg en omgekeerd.
We hebben met Sjoerd geoefend met tellen.
Alle kinderen hebben samen met juf Samantha een prachtige tekening gemaakt met wasco en waterverf van een krokodil. Daarnaast hebben de jongste kleuters een eend gevouwen en de oudste kleuters een giraf.

 
In de klas hebben wij het taakwerk geïntroduceerd. De kinderen krijgen uitleg van de werkjes die gedaan moeten worden. Vervolgens kiezen de kinderen zelf op welk moment in de week zij een werkje maken. Zodra zij een taakwerk af hebben mogen ze achter hun naam een magneet ophangen in de kleur van de dag.
  

Verder hebben de kinderen Geo Zoo gedaan. Het draait hierbij om oppervlakte en omtrek. Hoeveel dieren passen er in de dierentuin en hoeveel hekjes heb je nodig om een kooi te maken voor de dieren waar zij precies in passen.

===

Deze eerste week hebben wij in de klas gewerkt rondom het thema “jij hoort erbij”. De nadruk lag hierbij op kennismaken met elkaar en natuurlijk bijen. We hebben diverse kennismakingsactiviteiten in de kring gedaan. De kinderen hebben veel geleerd over bijen. Wist u dat een bij 5 ogen heeft, maar toch slecht ziet?! En dat bijen doof zijn?! De kinderen hebben geleerd dat een mannetjesbij een dar heet en een vrouwtjesbij een werkster. De koningin is de grootste van het hele bijenvolk. De kinderen hebben bijen getekend, geschilderd en geknutseld.

Volgende week starten wij met het thema Dieren. Alle kinderen mogen een dierenknuffel, beeldje, tekening of foto van een dier meenemen. Deze dieren blijven een poosje logeren in de klas.
===

Beste kinderen en ouders,

Wij zijn er helemaal klaar voor! We missen alleen de kinderen nog…..

Tot maandag 31 augustus!

Groetjes van juf Dorien en juf Evelien

Hier vindt u groepsspecifieke informatie voor schooljaar 2020-2021.

Hier vindt u algemene informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklassen.