Home   Groep Stampertjes

Groep Stampertjes

Hallo, welkom bij de Stampertjes!

Wij wensen alle kinderen en hun ouders een heel fijne vakantie. 

===

Op De Driesprong zijn alle juffen en meesters op dezelfde dag jarig en dan is het natuurlijk feest op verjaardagendag:

Lieve kinderen en ouders,

Wat hebben jullie ons enorm verwend! Prachtige zelfgemaakte tekeningen, kaartjes, knutselwerken, diploma’s en armbandjes. Een leuk spel voor in de klas, mooie en handige spulletjes en dan ook nog een hele fijne bol.com-bon. Wij zijn er even helemaal stil van….Hartelijk dank!
We hebben een hele leuke dag samen gehad.

Groetjes van juf Dorien en juf Evelien

 

===

22 juni 2020:
Vandaag hebben we onze methode voor het schrijven voor groep 2 even losgelaten. We zijn gaan schrijven met scheerschuim. De kinderen vonden het geweldig.

Het taakwerk voor groep 1 is deze week bouwen met blokjes en voor groep 2 bouwen met blokjes en woorden nastempelen. De kinderen hebben vandaag mooie vlinders bij juf Samantha gemaakt. We hebben ook even gekeken hoe een vlinder ontstaat.

===

mei 2020:|
De kinderen hebben een “dit ben ik” tekening gemaakt. Kunnen jullie samen raden van wie de tekeningen zijn?
 

===

Beste ouders,

Vandaag heeft de maandag-donderdag groep gewerkt aan het doel “kleine verschillen zien”. Morgen gaat de dinsdag-vrijdag groep ook aan dit doel werken. De kinderen krijgen een blanco memoriespel mee om thuis te maken. Het is de bedoeling dat de kinderen steeds 2 t-shirts precies hetzelfde inkleuren. Daarna kunnen ze de kaartjes losknippen en door elkaar husselen. De eerste keer leggen zij de plaatjes met de gekleurde kant naar boven op tafel en zoeken zij dezelfde plaatjes bij elkaar. De volgende keren worden de plaatjes met de gekleurde kant naar beneden op de tafel gelegd en spelen zij ouderwets memorie.

 

Veel plezier en succes met het maken en spelen!

Voetje tik, Juf Dorien

===

Het is bijna moederdag

VOOR MAMA’S VERBODEN TE LEZEN!!!

Pstttttt….. kinderen en papa’s….. Zondag 10 mei is het zover: Moederdag De dag dat je mama extra verwennen mag! Helaas lukte het dit jaar niet om op school een moederdagkadootje te maken en een versje te leren. Maar….. Papa’s; jullie kunnen de kinderen wel helpen met het instuderen van een versje voor moederdag:

Daarnaast kunnen jullie, de kinderen, een bonnenboekje maken met lieve dingen voor mama. Natuurlijk vindt mama het ook geweldig om een mooie tekening te krijgen en heel veel kusjes en knuffels. Heel veel succes kinderen en papa’s, maak er samen een mooie moederdag van!

Voetje tik,
De kleuterjuffen

===

De lente begint en staat in het teken van Corona:

De school is dicht, de kinderen zijn thuis aan het schoolwerk en de ouders…….

die krijgen hun diploma voor juf of meester!

===

De afgelopen periode hebben wij in de klas heel veel geoefend met het Daltondoel: wij luisteren naar elkaar. De klas kan daarvoor duimpjes verdienen. Vandaag hebben wij het 10de duimpje omhoog verdiend.
Dit betekend dat de kinderen hun vooraf gekozen beloning in ontvangst mogen nemen. De kinderen hadden gekozen voor een pyjamadag en op 9 maart kwamen alle kinderen uit groep Stampertjes in hun pyjama of onesie naar  school.

 

 

 

 

 

 

 

===

Op 20 februari zijn de kinderen naar Idea geweest. Zij hebben daar onder leiding van juf Dorette een prachtig kunstwerk gemaakt. Het zijn Mooie Zooizee kunstwerken geworden. De kinderen hebben van zooi/afval een zee gemaakt met bewoners. Deze les is een onderdeel van een lessenserie over afval en het beroep vuilnisman. De kinderen hebben vol aandacht en met veel plezier gewerkt!

===

Op 27 januari kregen we visite van Koos de vuilnisman. Middels een poppenkastspel werd duidelijk gemaakt welke soorten afval er zijn en welk vuilnis er in welke kleur vuilnisbak hoort om het afval goed te kunnen scheiden. En waarom doen we dat eigenlijk? Als afsluiting hebben alle kinderen Koos met vuilnisbak getekend. De tekeningen hangen weer in de klas om aan iedereen te laten zien.

   

In januari was het thema in de klas “winter“.

Er zijn weer diverse woorden langs gekomen: ijs, hoed, bal, muts, en slee. Sommigen hebben deze winterwoorden zelfs “na”gestempeld met de letterstempels. En een aantal kinderen wisten ook al wat dubbelwoorden te noemen: hand-schoen, sneeuw-bal, en ijs-beer.

Op het Digibord hebben we samen nieuwe woorden bedacht die beginnen met de letter s en de letter k, die ook allebei voorkomen in het woordje s-o-k van Arie. Tante Truus kwam ook nog even langs. Samen met haar hebben we naar verschillen in sokken gezocht. Best lastig, want een andere kleur is snel te zien, maar hoe zit dat met een ander motiefje?

Met rekenen zijn we bezig geweest met de temperatuur. Ook al voelde het buiten niet altijd zo, toch hebben we samen erbij stil gestaan hoe koud het kan worden buiten. Vaak is de temperatuur boven nul, maar wat gebeurt er als het daaronder komt? En hoe zorg je er dan voor dat je het lekker warm houdt?

En ook hebben we geoefend met sprongen van 2 te tellen. Sommigen konden al zelfs over de 20 tellen. Super knap!

===

De kinderen uit groep Stampertjes zijn op 14 januari naar de tentoonstelling “Deur dicht! Licht uit!” op de kinderboerderij geweest.
Door middel van spelletjes hebben zij geleerd dat het heel belangrijk is om lief te zijn voor de aarde. De kinderen hebben onder andere:
– een tuin aangepast; tegels eruit, plantjes en dieren erin
– afval gescheiden
– was opgehangen of juist in de wasdroger gedaan
– zoekplaten bekeken
– gegrabbeld en dieren, insecten, groente en fruit gesorteerd over de moestuin, boomgaard, bloemenweide en composthoop
– ervaringen opgedaan met windenergie en zonne-energie

Het was een hele leuke en leerzame ochtend!
Alle hulpmoeders en een hulpopa; bedankt voor jullie hulp met de spelletjes en het rijden!

===

Donderdag 5 december:

Wat hebben de kinderen genoten vandaag!
Het was echt superspannend of de Sint wel zou komen… Gelukkig kwam hij met 2 pieten aan op school! In de klas hebben we liedjes gezongen voor de Sint.
De pieten hebben over de tafels gelopen, net als een paar kinderen en zelfs de juf moest op de tafel gaan staan. Wat natuurlijk eigenlijk niet mag! Sinterklaas en zijn 2 pieten hebben alle kinderen verblijd met een mooi pinguinspel. Als klascadeau hebben wij magisch zand gekregen. Na het bezoek van de Sint hebben wij heerlijk gespeeld.
Het was een mooie dag!

===

Vrijdag 29 november 2019:

 

 

Ojee, wat is hier vanmorgen aan de hand???

Overal staan handafdrukken; op de vloer, op tafels en zelfs op het kastje van de juf… In de klas is het een rommeltje. Stoelen op een berg, schilderschorten over de stoelen, bouwwerken van kapla…. Volgens ons is rommelpiet langs geweest samen met pietje smeerpoets. De kinderen hebben razendsnel alles samen opgeruimd en schoon gemaakt. Gelukkig heeft rommelpiet ook iets lekkers achtergelaten in onze schoentjes.

 

Dank u wel Sinterklaas en alle pieten!

===

Graag geven wij jullie een update over wat we de afgelopen maanden in de klas allemaal hebben gedaan en geleerd en waar we nu mee bezig zijn ….

November:

We zijn inmiddels begonnen aan een nieuw thema van Onderbouwd: “de ruimtevaart.” Deze week zijn we bezig geweest met woorden die te maken hebben met de ruimtevaart. In de kring hebben we het gehad over de aarde, de sterren, onze planeten en we hebben het zelfs al over een lancering, de ozonlaag, een capsule, een meteoriet, inslag en een krater gehad.
   

De oudste kleuters hebben de woorden z-o-n, s-t-e-r, f-l-e-s, en m-aa-n geleerd en gaan deze volgende week stempelen zodat zij spelenderwijs al een beetje oefenen met het herkennen van letters. Ondertussen heeft iedereen een eigen aarde gemaakt in de ruimte. Het resultaat hangt in de klas.

Ook zijn er al gave raketten gebouwd van Knexx, worden er mooie schilderijen gemaakt van raketten, en ontstaan er gave kunstwerken op de kralenplanken. Om de kinderen (nog) meer te betrekken bij dit thema willen we de poppenhoek om gaan bouwen tot ruimteschip. We zijn op zoek naar spullen als grote kartonnen dozen (waar we samen een raket van kunnen bouwen); oude computerschermen; grote oude laarzen; een astronautenpak; wereldbollen etc. Alle hulp is welkom. Ons letterkastje mag ook weer gevuld worden. Dit keer met spullen met de letter Z (spreek uit als zzzz) van het woord z-o-n.

Oktober:
Deze maand zijn we gestart met het thema: “herfst”. De kinderen hebben al veel geleerd over de herfst zoals dubbelwoorden: naakt-slak, slakken-huis, regen-wolk, winter-jas, regen-laars, hand-schoen, appel-sap, maar ook nieuwe woorden als bolster, paraplu, kastanje, paddenstoel en nog veel meer.
Verder hebben we spelletjes gedaan waarbij de kinderen elkaars woord moesten omschrijven. En we hebben gewerkt met begrippen zoals: erop, eronder, ertussen, ernaast.
In de herfstrekenhoek konden de kinderen wegen met kastanjes, eikels en andere noten.  Ook buiten werd er regelmatig een mysterieus “herfstsoepje” gemaakt of nieuwe bladeren voor tante Truus verzameld. Op deze manier zijn de kinderen spelenderwijs met het thema bezig en stiekem ook al een beetje met tellen en cijfers.
Met de sociaal emotionele ontwikkeling zijn we bezig geweest met: “Hoe gaan we met elkaar om en hoe vertellen we dat we iets niet leuk vinden”.
Verder gaan de kinderen appelmoes maken. In iedere klas staat er een mand die gevuld kan worden.

Na de herfstvakantie gaan we met het thema: “de ruimtevaart” aan de slag. Mocht u nog materialen hiervoor hebben dan houden wij ons aanbevolen.

September:
De eerste maand van het schooljaar zijn we druk bezig geweest met het thema: “Boeken”. In de klas is een posthoek gemaakt waarin de kinderen druk bezig zijn geweest met brieven en tekeningen. We hebben het woordje p-e-n geleerd (spreek uit als puh e nnn). Met de letter p hebben we nieuwe woorden gemaakt zoals post, peer, postbode, poppenhoek en nog veel meer.
Ook zijn we bezig geweest met tegenstellingen (dik-dun, groot-klein) en met dubbelwoorden (voet-bal, bal-pen).
Met rekenen zijn we bezig geweest om een verhaal in de goede volgorde te zetten. We hebben de kleuren besproken, welke kleuren kennen we of bij welke kleur denk je aan een banaan…
Met thema boeken hebben we ook gekeken of een boek zwaar of licht is.

We hebben de liedjes geleerd voor de openingsviering. https://www.youtube.com/watch?v=2ubU0tPCTB0. Met hemel en aarde hebben we besproken welke manieren er in de wereld gebruikt worden om elkaar te ontmoeten. De leukste vonden de kinderen toch wel de manier uit Tibet (je tong uitsteken).

===

Op woensdag 25 september hebben alle kleutergroepen en groep 3 in de speelzaal naar de voorstelling “Letterreis” van Figurentheater Ennadien gekeken.

De voorstelling is geïnspireerd op het boekje “Het Letterwinkeltje”.
In het letterwinkeltje van ‘oma’ zijn heel veel letters te koop. Helaas moet de winkel van oma sluiten omdat alle letters door de koningin worden opgekocht. Maar van het geld gaat oma op reis en dan vindt ze ook letters die anders zijn dan onze letters, zoals Chinese en Arabische letters! Terwijl oma op reis is beleven haar muizen ‘Mona’ en ‘Toetje’ thuis spannende momenten met de buurpoes die achter hen aan zit. Ze besluiten daarom nieuwe letters te gaan maken, zodat oma hopelijk weer terugkomt naar haar winkel. Als oma dan inderdaad weer terug komt van haar reis, keert de rust gelukkig weer terug en kan de letterwinkel weer open!

Alle kinderen hebben genoten van deze leerzame, grappige en soms spannende voorstelling!

===

Op dinsdag 23  september zijn wij naar de kinderboerderij geweest. De kinderen hebben daar met veel enthousiasme het kabouternatuurpad gevolgd en heel veel geleerd over de natuur in de herfst. Ze hebben onder andere slakken bestudeerd, honing en walnoten geproefd, paddenstoelen en kleine beestjes gezocht en allerlei spelletjes gespeeld. Het was een gezellige en leuke ochtend bij de kabouters! Hierbij ziet u nog een aantal foto’s van deze dag.

===

Beste kinderen en ouders,

Wij zijn er helemaal klaar voor! We missen alleen de kinderen nog….. Tot maandag!

Groetjes van juf Dorien en juf Evelien

 

Hier vindt u alle informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklassen.