Home   Groep Floddertje

Groep Floddertje

Welkom op de pagina van Floddertje!

In de maand mei hebben we Streetwise gedaan.
Vanuit de ANWB worden deze lessen gekregen. De kinderen hebben van alles geleerd over verkeer, verkeersborden en regels. Hoe steken we over en wanneer zit een gordel goed. De kinderen hebben allemaal een diploma gekregen. Joepie!!!!

Verder zijn we met thema “het lichaam” begonnen. De kinderen hebben vragen opgesteld met wat ze nog graag willen weten. Bijv.”klopt een hart ook echt?” “Wat is het kleinste bot?” “Wat zit er in je botten?” Erg leuk en leerzaam. We hebben al dingen geleerd over onze ingewanden, spieren en botten.

Ook hebben we liedjes geleerd over het lichaam. https://m.youtube.com/watch?v=sWdcXfnags8 En natuurlijk hoofd schouders knie en teen.
We hebben gestempeld en getekend over ons lichaam. Onze poppenhoek is omgetoverd tot babyhoek, waar de baby’s lekker in gewassen worden.

De oudste kinderen zijn deze week in een echt rekenboek van groep 3 begonnen. Super leuk natuurlijk, maar soms ook wel moeilijk. Meer/minder is soms best lastig.

Met Kwink hebben we geleerd om een zonnetje in ons hoofd te plaatsen als we boos zijn….. Dat gaan we natuurlijk proberen toe te passen.

Tot slot hebben we met onze methode voor catechese “Hemel en aarde” het verhaal van Jacob die een zegen kreeg, besproken. De kinderen waren het niet eens met dit verhaal.

===

Hoewel de lente is begonnen, lijkt het begin april nog winter, met maartse buien met natte sneeuw en hagel.

De kinderen hebben de afgelopen weken veel geleerd over de ruimte.

Raadsel: Ik kan vliegen en ik ben een ijsje. Wat ben ik?

Bijna alle kinderen hadden het goed… Het was natuurlijk een “raketje”.

We hebben een leuke presentatie gezien en geleerd hoe hard een raket gelanceerd wordt. Daarnaast hebben we gezien hoe een waterijsje gemaakt wordt en van welke smaken het is gemaakt.
In de klas is er druk aan het thema Ruimtevaart gewerkt. We hebben raketten geknutseld, planeten gekleurd en op goede volgorde gezet vanaf de zon, raketten in de bouwhoek gemaakt en zelfs in de poppenhoek is een astronautenhoek gemaakt…..
Een echte uitdaging was de “kraak de code” kralen plank. Dit was taakwerk van groep 2.
Verder hebben we gesprekken gevoerd over de maan en de kraters. We hebben ook gehad over de standen van de maan. De kinderen weten nu al dat de aarde in een dag om zijn as draait. Maar ook dat de aarde er een jaar over doet voordat hij om de zon heen is. We merken dat het onderwerp leeft bij de kinderen.

Natuurlijk hebben we ook liedjes gezongen… “Kijk omhoog” “Astronautje astronautje mag ik met je mee omhoog” En “De planeten draaien om de zon”

===

Met het nieuwe jaar is ook de winter begonnen en de lessen op afstand. Gelukkig zien de juffen de kinderen in de “Meet”!
En dan hebben ze allerlei leuke opdrachtjes voor de kinderen zoals het zoeken van voorwerpen die beginnen met de letter W, juist ja, de eerste letter van WINTER.


Wat hebben wij genoten van Sinterklaas op school!
Rommelpiet die niet alleen langs komt en schoenen vult, maar die ook heel veel rommel maakt; pietengym en Sinterklaas die slaapt op school.

Wat een feest!

====

We zijn na een heerlijke herfstvakantie gestart met het thema herfst. De herfsttafel staat al klaar.  De klas wordt omgetoverd naar een herfstig bos.
Wat fijn dat de kinderen ook al zoveel spulletjes hebben meegenomen rondom de herfst
🍂 Dankjulliewel hiervoor.
Alle eikels, kastanjes, beukennootjes en dennenappels gaan we gebruiken voor onze weeghoek.

Juf Janine komt op maandag in de klas voor een muziekles, deze maand ging over geluiden in de herfst. We hebben zelf herfstgeluiden gemaakt met onze stem, handen, voeten en muziekinstrumenten.
Het doel deze week is seriëren en schilderen de kinderen paddenstoelen van klein naar groot, maken een spinnenweb van klein naar groot enz. enz. Daarna maken we een herfstgrafiek. Dan kunnen we zien waarvan de meeste en waarvan de minste zijn..  Ook leren we deze week heel veel over spinnen 🕷. We weten hoeveel poten een spin heeft, hoeveel ogen, dat een spin eitjes legt en nog veel meer. Natuurlijk maken we ook een spinnenweb en zijn de oudste kinderen druk met hun zelf gekozen periodetaak.

Tot aan de kerstvakantie  hebben we het over “de boom” met de catecheselessen van Hemel en Aarde. Zo zingen we over de boom en hebben we verschillende boomstammen gevoeld. De woorden ruw en glad komen aan de orde. Natuurlijk hebben ook het woordje tak geleerd met Arie de letterkanarie van Onderbouwd.

Oktober:

Bij Onderbouwd is het thema Ridders en kastelen en natuurlijk is er de Kinderboekenweek. De kinderen zijn er druk mee bezig geweest.

We hebben veel in Onderbouwd gedaan met dubbelwoorden, dit betekent dat je van 2 woorden 1 woord kan maken. Bijv regen – boog wordt natuurlijk regenboog. Ook hebben de oudste kinderen woorden na gestempeld. Verder zijn de volgende zaken aan bod gekomen:
klankgroepen (hoeveel woordstukjes/klapjes heeft een woord),
woordenschat (bijv troubadour, nar, kantelen),
ruimtelijke begrippen (op, onder, voor, achter ed),
rijmen,
verhaalbegrip ( luisteren naar een verhaal en het verhaal in goede volgorde leggen met plaatjes) en
splitsen (ik bak 4 koekjes, hoeveel krijgt mama en hoeveel krijgt papa).

Met onze methode Kwink gaat het nu vooral om: Ruzie??? Zeg wat je wilt.

September:

Beste ouders, We zijn druk bezig met thema Dieren. Deze week hadden we als taakwerk ruimtelijk bouwen. Bij juf Samantha hebben de kinderen een krokodil getekend en geschilderd. Ook mochten de kinderen als ze dat wilden een dieren van kosteloos materiaal knutselen. Ook hebben we het gehad over lengtes en mochten de kinderen samen dingen opmeten in de klas.

 

Volgende week gaan we aan de gang met klanken en klankgroepen, dit zal gedurende het jaar herhaald worden. Ook gaan we samen bouwen, de één vertelt wat er op het kaartje staat en de ander gaat bouwen.

Met onze sociaal emotionele ontwikkelingsmethode hebben we het over “Ken je de afspraken?”.
Op maandag en woensdag hebben we “laten zien” dag. De kinderen mogen dan in de kring vertellen wat ze gebouwd of gemaakt hebben. Daar krijgen ze dan een vraag of een compliment over.
Over wat een compliment dan is hebben we maar een liedje over gezongen. https://m.youtube.com/watch?v=CHXaeH_NWbA

Op 1 van de foto’s zitten we gezellig onder een doek/tent. Dit had te maken met Hemel en Aarde. We hebben vorige week het verhaal van Abraham voorgelezen die op reis ging naar het beloofde land. Vandaag gingen we het gesprek verder voeren in onze tent. Onze collega juffen dachten al dat we zoek waren.😂

04-09-2020:
Beste ouders,

Deze week zijn we goed gestart.
De kinderen zijn druk geweest met “De Bij 🐝 “. Natuurlijk van “je hoort erbij!”. We hebben van alles geleerd over de bijen, de imker, de honingraat, de bijenkasten, de baas van het bijenvolk, de mannetjes bijen “de darren” en natuurlijk over de vrouwtjes bijen “de werksters”.

Ook hebben we van onze nieuwe methode Kwink het eerste thema besproken “ de prettige groep”. We zijn bezig geweest met:
– hoe spelen we?
– hoe ruimen we op?
– hoe kunnen we elkaar helpen?
– hoe kunnen we van elkaar leren?
Hier zijn we natuurlijk nog lang niet klaar mee.

Meester Brian (spreek uit als Briean) heeft afgelopen maandag de eerste gymles verzorgd en ze vonden het erg leuk, dat klimmen, tikkertje, glijden en de vloer is lava.

===
28-08-2020:

Beste ouders,

Na een heerlijke vakantie hebben wij weer zin om te beginnen….

Simone en Iris

Hier vindt u de groepsinformatie voor schooljaar 2020-2021.

Hier vindt u algemene informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklassen.