Home   Groep Floddertje

Groep Floddertje

Welkom op de pagina van Floddertje!

Lieve papa’s, mama’s en kinderen,

Wij willen jullie enorm bedanken voor de tekeningen en cadeaus die wij in ontvangst hebben mogen nemen op onze verjaardagendag. Het was een gezellige feestdag met sjoelen, knutselen, een blaasspelletje, ballonnendans en nog meer dingen. Nogmaals bedankt!

Graag wensen wij u alvast een heerlijke zomervakantie  😎 en graag tot in september.

Juf Simone en juf Iris

===

Beste ouders,

De klas is na de Pinkstervakantie goed gestart.

Na het thema lichaam zijn we vorige week begonnen met het thema dieren. Met onze methode “Onderbouwd” hebben verschillende lessen gedaan rondom dit thema.
We hebben bijv. hokken gebouwd voor de dieren. We zijn met rijmen bezig geweest met het woordje mus. Met taal hebben hakken en plakken gedaan met dieren.
Ook hebben we liedjes geleerd over dieren:
https://www.youtube.com/watch?v=suInmcFwAns en
https://www.youtube.com/watch?v=xGvBdh6lYFA en
https://www.youtube.com/watch?v=JtDVXzY_u8w

Vorige week zijn we met schaduwen/contouren van dieren aan de slag gegaan. Verder hebben we het spelletje gedaan “wat hoort er niet bij”. We hebben aan de hand van een voorbeeld zelf een vos getekend.  Ook hebben we een dier geknipt en geplakt en zelf met een dier gemaakt met een tangram.
Natuurlijk hebben we lekker buiten gespeeld in de zandbak en gewerkt met de materialen uit de kast.

Met vriendelijke groet, Juf Simone en juf Iris

===

11 mei 2020:

We zijn weer gestart en wat was dat fijn. Eindelijk weer spelen met vriendjes in de bouwhoek, poppenhoek en buiten op het schoolplein. Zo leuk om al die blije gezichten weer te zien.
We zijn begonnen met het thema “ ons lichaam “. Ook leren we de letters “ i en k “, het woord “ik”  en tellen we de klankgroepen van woorden ( hoeveel zitten er in het woord buik, jongen en elleboog enz). In de bouwhoek hebben we met blokken de omtrek van elkaar gemaakt. Fijn dat de kinderen weer naar school zijn geweest!

 

===

01-04-2020  😛 

===

16 maart 2020:
De scholen zijn gesloten om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan.

Dat weerhoudt de juffen niet om toch lekker aan de slag te gaan met de kinderen (en ouders ;p)

Er zijn heuse “hangouts” met de klas, er gaan heel veel berichtjes van de juffen naar de ouders en andersom via Parro, er staat werk klaar via Onderbouwd en de juffen geven elke dag een tip:

     

De tip van vandaag is iets om buiten te doen. Nog even genieten van dit prachtige weer! Zoek buiten (in de tuin) dingetjes als takjes, blaadjes, steentjes ed. Probeer deze in een patroon neer te leggen, zodat een mooi kunstwerk ontstaat! Misschien kunnen jullie ook nog binnen dingen vinden om te gebruiken, zoals knijpers, (halve) rietjes, knikkers, knopen en doppen. Als je nog meer voorbeelden wil zien google dan op ‘loose parts’. Maar alles wat je zelf verzint is sowieso goed!

===

Na de voorjaarsvakantie zijn we met een nieuw thema begonnen “familie”.
Er is gesproken over wie wonen er bij jouw thuis, hoeveel personen zijn dat? Bij dit thema hoort ook tijdsbesef. Voor de jongere kinderen gaat het om ochtend, middag, avond, dag en nacht. Met de oudere kinderen zijn we bezig geweest met klokkijken. Hele uren, sommige kinderen weten al zelfs de halve uren te benoemen.

De letters die zijn aangeboden zijn van het woordje r-oo-s.
Ook hebben we deze week de vormen geleerd. De cirkel , vierkant, rechthoek, driehoek, maar ook de cilinder, de balk, de kubus en het prisma kwam aanbod.

Het thema van Hemel en Aarde gaat deze keer over de steen. We hebben vandaag alle stenen van de gehele school bekeken die woensdag met de uitwisseling beschilderd zijn. We hebben gesproken over welke is het mooiste en waarom. Het is leuk om te zien dat ieder kind een andere steen aanwees dat hij/zij mooi vond en dat ook zo mooi kan vertellen.

Ook hebben we geprobeerd een schatting te maken welke kleuren de bloemetjes van de bollen gaan krijgen… Deze hebben we in een grafiek weer gegeven. Volgende week gaan we aan de gang met eerlijk verdelen (splitsen).

   

===

We hebben het over beroepen in de klas en papa’s, mama’s en opa’s komen vertellen wat ze doen.

De kinderen genieten van de verhalen over de dierentuindieren, hoe je caravans kunt repareren en verkleden zich als echte sapjesmakers met beschermende hoedjes.

===

januari 2020:

Op woensdag 22 januari zijn we bij de kinderboerderij geweest voor de les “deur dicht, licht uit”.
Alle spelletjes hadden te maken met hoe we de moeder aarde kunnen helpen…
– afval scheiden
– was ophangen ipv in de droger
– zonne-energie
– windenergie
– ook hadden we een spel over groente en compost.

    

Het was een leerzame ochtend!

===

We zijn druk met het thema winter in de klas (ook al voelt dat buiten nog niet zo).
We hebben geleerd wat de temperatuur kan zijn, dat het boven nul en onder nul kan zijn.

We hebben lekker geknutseld: -vogeltjes in de winter, -pinguïns, -vuurwerk en -kikker in de kou. Het liedje van de pinguindans zal u niet zijn ontgaan…. https://m.youtube.com/watch?v=RHuASIIp-3U

Met rekenen zijn we bezig geweest om met sprongen van 2 te leren tellen… Verder  hebben we met huisjes een straat gemaakt waarin de even en de oneven nummers aan de orde kwamen. Volgende week gaan we met tegenstellingen aan de slag.

Tijdens de catecheselessen zijn we met ritmes aan de gang gegaan en bij Leefstijl hebben we het over gevoelens…

Binnenkort starten we met nieuwe taakwerkkaarten. Hiervan is de lay-out iets veranderd en gebruiken we de pictogrammen vanuit onze methode “Onderbouwd”.

Zo, nu bent u weer een beetje op de hoogte met wat we in de klas doen.
Wij wensen jullie een fijn weekend toe!
Juf Simone en juf Iris

===


Alle kinderen uit groep 1-2 Floddertje wensen jullie een mooi en hartverwarmend 2020 !!!!

===

Sinterklaas:

Wat is het toch gezellig in de klas. De kinderen zijn wel wat drukker in de klas en kunnen minder van elkaar hebben, maar wat zijn we trots op jullie kinderen en wat kunnen ze hard werken!
Er zijn al leuke sinterklazen gemaakt, de staf van Sinterklaas moest op goede volgorde geplakt worden en zelfs de paardenmutsen die de kinderen op doen op 5 december zijn al bijna klaar.
De poppenhoek is omgetoverd tot een Sinterklaas hoek. In de gang kunnen de kinderen cadeautjes inpakken en poppenkast spelen.

Verder hebben de kinderen moeilijke woorden geleerd zoals primaire kleuren. Ja ook hier zijn we mee bezig geweest. Welke kleuren krijg je als je rood en geel mengt? We hebben het woordje “maan” geleerd.

Natuurlijk was Tante Truus ook weer op bezoek en zij kwam de kinderen leren sorteren met hun schoenen… Met de oudste kleuters zijn even bezig geweest met de Pietbot. De pietbot is een kind wat geprogrammeerd wordt door middel van kaartjes (door een ander kind) en zo naar de goede hoepel gestuurd gaat worden.

De liedjes die we geleed hebben zijn:
Zie je Sinterklaas: https://m.youtube.com/watch?v=xSS3s1w_NnE
Zwarte pieten moeten alle dagen gymmen: https://m.youtube.com/watch?v=mYsPZ-akwRg Dat hoort bij Sinterklaas: https://drive.google.com/a/skoss…ew?usp=drivesdk

Op woensdag 27 november is het pietenochtend en dan mogen alle kinderen verkleed als Sint of Piet naar school komen!

Met vriendelijke groet,

Juf Simone en juf Iris

===

november 2019:

 

We zijn met thema “ruimte” bezig.

De poppenhoek is omgebouwd zodat de kinderen een keer astronaut kunnen spelen. Ondertussen worden er al gave raketten gebouwd van Knexx en in de bouwhoek. Ook worden er op de kralenplanken al raketten gemaakt.

        

We zijn bezig geweest met sterren tellen, de aarde maken in de ruimte en woorden die met dit thema te maken hebben, zoals ruimteschip, planeten, sterren, zon, maan, raket, lancering, zuurstof en zelfs capsule. We hebben de kinderen gevraagd wat ze willen leren over dit thema. We hopen natuurlijk dat ze hun antwoorden zelf kunnen geven aan het eind van het thema.

Verder mag ons letterkastje gevuld worden met spullen met de letter Z (spreek uit als zzzz)

===

oktober 2019:

Beste ouders,

Deze maand werken we aan het thema “herfst”.

De kinderen hebben al veel geleerd over de herfst. We hebben spelletjes gedaan waarbij de kinderen elkaars woord moesten omschrijven. We hebben gewerkt met begrippen zoals: erop, eronder, er tussen, er naast.
In de herfstrekenhoek konden de kinderen wegen met kastanjes, eikels en andere noten. Ze konden een herfstsoepje maken met bij 8 kastanjes en 3 eikels. Zo zijn de kinderen spelenderwijs met tellen en cijfers bezig.

     
Met de sociaal emotionele ontwikkeling zijn we bezig geweest met: “hoe gaan we met elkaar om en hoe vertellen we dat we iets niet leuk vinden”. Volgende week start Kenji in onze groep. Hij is al een paar keer wezen wennen. We wensen hem natuurlijk veel plezier in de groep.
In eens hebben sommige kinderen de “kraak de code kralenplanken” ontdekt. Het is de bedoeling dat ze 1 kant maken hierop staan alleen getallen. Als de kralenplank klaar is kunnen ze aan de achterkant zien of ze de code goed gekraakt hebben en of de afbeelding klopt. Dit is best wel even een uitdaging.


Verder gaan de kinderen appelmoes maken, de mand is al aardig gevuld. En komt de schoolfotograaf op school.
Na de herfstvakantie gaan we met het thema ruimtevaart aan de slag. Mocht u nog materialen hiervoor hebben dan houden wij ons aanbevolen.

===

september 2019:

Beste ouders,

De afgelopen weken zijn we druk geweest met thema “boeken”. In de klas is een posthoek gemaakt waarin de kinderen druk zijn met brieven en tekeningen. We hebben het woordje p-e-n geleerd (spreek uit als puh e nnn). Met de letter p hebben we nieuwe woorden gemaakt zoals post, peer, postbode, poppenhoek en nog veel meer.
 
Ook zijn we bezig geweest met tegenstellingen (dik-dun, groot-klein) en met dubbelwoorden (voet-bal, bal-pen).
Met rekenen zijn we bezig geweest om een verhaal in de goede volgorde te zetten.
We hebben de kleuren besproken, welke kleuren kennen we of bij welke kleur denk je aan een banaan…
Met thema boeken hebben we ook gekeken of een boek zwaar of licht is.

We hebben de liedjes geleerd voor de openingsviering. https://www.youtube.com/watch?v=2ubU0tPCTB0

En het liedje over post: https://www.youtube.com/watch?v=In30VbWXkpM

Met Hemel en Aarde, onze methode godsdienst en levensbeschouwing, hebben we besproken welke manieren er in de wereld gebruikt worden om elkaar te ontmoeten. De leukste vonden de kinderen toch wel de manier uit Tibet (je tong uitsteken). Vandaag kwamen we na het liedje “reis mee” in gesprek over wat doen vaders voor werk… Erg leuk gesprek, waarbij antwoorden kwamen dat: – papa’s hele huizen kunnen maken – papa’s werken met de laptop of computer – dat er papa’s zijn die veel maken en loodgieter zijn – dat er papa’s zijn waarvan de kinderen niet weten wat ze doen, maar dat die papa’s wel heel sterk zijn – dat er papa’s zijn die een vrachtwagen besturen. – dat er mama’s zijn die mensen beter maken.. Wat een heerlijk gesprek….. Volgende week hebben we nog 1 week thema boeken en daarna starten we met thema herfst.

===

We zijn op 19 september naar de kinderboerderij gegaan om het Kabouterpad te lopen, een spannende ontdekkingstocht in de kaboutertuin, de pluktuin en de rest van het terrein van de kinderboerderij. In de herfst maakt de natuur zich klaar voor de winter. Bladeren vallen van de bomen, dieren zoeken een lekker plekje om te overwinteren en leggen wintervoorraden aan. Ook de kabouters hebben het dan druk, zij helpen de natuur een handje en zij kunnen daar zeker hulp bij gebruiken van de kinderen.

Natuurlijk hebben we daarna nog even gespeeld in de speeltuin.

===

30 augustus 2019:
Beste ouders,

Na een heerlijke vakantie hebben wij weer zin om te beginnen….

 

 

Simone en Iris

 

Hier vindt u alle informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklassen.