Home   Groep 1 – 2

Groep 1 – 2

Welkom op de pagina van

de kleutergroepen

Floddertje, Krullevaar en Stampertjes

In elke kleutergroep zitten kinderen van groep 1 en groep 2 en kinderen die gedurende het schooljaar instromen. In iedere groep wordt het zelfde programma aangeboden.

8 april 2022:

 

Palm, palmpasen,
eikoerei.
Over enen zondag
dan krijgen wij een ei.
Eén ei is geen ei,
twee ei is een half ei,
drie ei is een paasei!

 


Wat een een mooi gezicht alle kleuters en groep 3 met hun vrolijk gekleurde palmpasenstokken in een grote optocht over de Sint Theresiastraat!

===

We hebben een geweldige machine op school…. De splits-machine. De kinderen oefenen hiermee aantallen splitsen en weer samenvoegen. Wat een fantastisch apparaat!

===

We hebben het thema winter afgesloten en zijn gestart met het thema Lente en natuurlijk ook aan Pasen.
Gedurende dit thema staan de volgende doelen centraal in onze kleutergroepen:
– Klankgroepen met Mollie de mol
– Analyse met Tante Truus
– Vormen met Tante Truus

Het themawoord van Arie de letterkanarie is k-i-p. In de eerste week oefenen de kinderen met de eerste klank, de “k”. In de tweede week oefenen de kinderen met de middelste klank, de “i”. In de derde week oefenen de kinderen met de laatste klank, de “p”.
Arie spreekt, net als de juffen, de klanken fonetisch uit. De “p” wordt uitgesproken als “pu” en niet als “pee”.

===

In februari behandelen wij het thema winter.

We praten over pinguïns, maar waar leven die eigenlijk en zo kom je vanzelf ook op de Noordpool en de Zuidpool. Enorm leuk om te zien wat de kinderen allemaal samen al weten. De kinderen hebben eigen wanten gevouwen, pinguïns gevouwen en 3d pinguïns gemaakt van wc-rollen.

Op het verfbord staan voorbeelden van echte vogels en de kinderen doen enorm hun best om deze na te schilderen. De schilderijen zijn echt prachtig! Kortom er wordt hard gewerkt.

Daarnaast zijn wij in de klas druk bezig met verkort tellen. Als kinderen thuis ineens 0-2-4-6-8-10 tellen dan vergeten zij geen cijfers, maar zijn zij verkort aan het tellen. Voor de kinderen die dit al helemaal door hebben, zijn we met de oneven getallen verder gegaan. 1-3-5-7-9-11 etc.

Ondertussen zijn de oudste kleuters gestart met hun eigen periode taak. De kinderen hebben zelf een doel gekozen waaraan zij willen werken. Elke keer dat ze oefenen kleuren zij een raket in en zodra zij het doel behaald hebben, laten zij dit in de klas zien. Krijgen ze een krul en sticker op het blad en mag deze mee naar huis.

==

Wat fijn dat we in januari weer met alle kinderen konden starten op school.

Deze maand werken wij aan het thema RIDDERS.
We leren veel nieuwe woorden als nar, jonkvrouw, luit, ophaalbrug, harnas, en kanteel. Ook leren we dubbelwoorden als vuur + pijl = vuurpijl. Regen + boog = regenboog. Kasteel + muur = kasteelmuur.

We gaan tellen met rangtelwoorden ( 1 t/m 10 voor de jongste kleuters en 1 t/m 20 voor de oudste kleuters ) en we bespreken de inhoudsbegrippen.

In de bouwhoek bouwen we natuurlijk kastelen, van blokken en van Knexx, we zingen het liedje van ridder Florian en het lied van ridder Koen en ridder Martijn 🎶 en natuurlijk maken we mooie tekeningen van kastelen en ridders.

Als een van de groepen verplicht thuis zit vanwege corona, gaan de lessen online gewoon door en oefenen de kinderen met tegenstellingen (zout – zoet, zwart – wit, hard – zacht, groot – klein) en gaan ze thuis op zoek naar voorbeelden.

Ook oefenen ze met reeksen. Je kunt het simpel houden door bijvoorbeeld een reeks met 1 kleur of vorm te maken, maar nog leuker is het als je het wat moeilijker maakt met 2 of misschien wel 3 kleuren.

Wat is spelenderwijs leren toch leuk!

Deze eerste maand van het nieuwe jaar staat ook in het teken van de Daltonkernwaarde
“samenwerken”. Wij werken specifiek aan het doel: Hoe heb ik de ander geholpen? / Hoe kan ik iemand anders helpen?

Bij 10 duimen is onze beloning een speelgoedmiddag in de klas.

 

==

De afgelopen twee weken hebben de kinderen prachtige sterren uit geprikt en versierd, een kerstboomhangertje van zoutbrooddeeg gemaakt, de letters van boom geleerd, geoefend met voorbeelden nabouwen van k’nex en verschillen zien tussen kerstballen.

We hebben genoten van een gezellig kerstontbijt en een digitale kerstviering.

Wij wensen jullie allen hele fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Kerstboomballen-groetjes van de juffen

Dorien, Marina, Evelien, Simone, Miranda, Samantha en Gaby

==

3 december:

Het was even spannend…. is Sinterklaas er wel?! Er liepen wel 2 pieten in school rond, maar waar was Sinterklaas? Na een paar keer roepen zagen we Sinterklaas op het digibord via een live-meet.

We hebben voor Sinterklaas liedjes gezongen; kunstjes gedaan; en de kinderen hebben vragen gesteld aan de Sinterklaas. Super stoer!

We hebben van Sinterklaas een speelgoedkassa en winkelmand met allerlei producten gekregen, zodat we nu “echt” winkeltje kunnen spelen. En alle kinderen hebben ook nog een dierenkwartetspel gekregen.

Natuurlijk hebben we ook nog even gesmikkeld en gesmuld van pepernoten en een pakje appelsap.

Kortom…. een geslaagde ochtend! Groetjes van alle hulp pietjes 🤫

==

Sinterklaas is in het land!

En dan mogen de kinderen natuurlijk een dag verkleed als pietje naar school, dan hebben we Pietenschool:

Wat een vrolijk gezicht hoe blij alle pietjes binnenkwamen vol bewondering voor elkaar. De paardenpiet was er, pietjes met hetzelfde mooie pak, danspiet en zodra alle pietjes er waren kon onze Pietenschool beginnen! In de ochtend begonnen alle pietjes met Pietengym. Even opwarmen en toen aan de slag pakjes in de schoorsteen gooien, kunstjes doen, op het dak klimmen en er weer vanaf glijden met op de achtergrond gezellige muziek. Genieten!

Even op uitrusten en onze buikjes vullen met fruit en drinken en ondertussen luisteren naar een prentenboek over Sinterklaas en de pakjesboot. Daarna gingen alle pietjes aan het werk verlanglijstjes maken, schoorstenen bouwen, dobbelen, kleuren en stoomboten verven met ecoline. Na het werk hebben de pietjes met elkaar alles opgeruimd en een dikke duim verdiend. (nog 1 dikke duim en dan een beloning, zal het de kinderen morgen lukken?)

Van al het werk kregen de pietjes trek en hebben zij tijdens het kijken naar het Sinterklaas journaal hun boterhammen opgegeten en hun drinken gedronken. Even samen zingen en kletsen over ‘ons bezoek’.

Nee ons bezoek was niet Sinterklaas, maar 2 politie agenten. De kinderen gaven aan het best een beetje spannend te vinden. Aan de kinderen gevraagd wat zij nodig hadden. Het ene pietje wilde een knuffel bij zich, het andere pietje wilde een echte knuffel van de juf, een ander wilde naast zijn vriendje zitten en ondertussen kwamen er verhalen en vragen voor de agenten. Nog even met elkaar buiten spelen, rennen, fietsen, spelen als pietjes of als agenten of gewoon even als zichzelf.

Na het buiten spelen kwamen de wijkagent Debbie en haar collega agent Mathijs. In het kort hebben zij over hun werk vertelt. De agenten hebben 2 belangrijke taken boeven vangen en mensen helpen. Ondertussen voelden de kinderen zich vrij om vragen te stellen. En gaf een pietje een compliment aan de agenten, ‘wat knap hoe jullie boeven vangen’. Ook mochten de kinderen de gummiknuppel even vasthouden en als afsluiter de politiewagen op het schoolplein bekijken. U zult begrijpen, dat de pietjes na deze dag op de pietenschool erg moe waren en heerlijk geslapen hebben.

==

Na de herfstvakantie genieten wij van het thema ‘herfst’.

Wat is het gezellig in de klas. Het is al echt herfst. Er is een herfsttafel, er zijn egels gemaakt van klei, we vouwen paddenstoelen, leren de letters en het woordje T A K en zingen liedjes over de herfst 🍂.

U had de klas moeten ruiken…. Heerlijke appelmoes 🍎 geuren kwamen er  uit de klas. De kinderen zijn er druk mee geweest. Proeven lukte helaas nog niet, de appelmoes was te warm, maar dat kon een dag later.

 

 

 

 

 

 

 

Ook zijn we gestart met de nieuwe Daltonkernwaarde “ verantwoordelijk “. En dan specifiek aan het doel “ wij ruimen de klas netjes op na het spelen/werken”. Bij 10 verdiende duimen 👍 is onze beloning een verkleedpartij. Het gaat al heel erg goed want de eerste duim is al gehaald. Trots op de kinderen.

Op donderdag 11 november is het Sint Maarten. De kinderen hebben allemaal een prachtige lampion geknutseld en natuurlijk in een optocht gelopen.

==

Op woensdag 6 oktober was onze openingsviering/ opening van de kinderboeken week. Wat was het fijn om met alle kinderen van de school samen te zijn, te luisteren en te zingen.
Het thema van hemel en aarde over kracht werd gekoppeld aan het thema van de kinderboekenweek ‘worden wat je wil’. Om te worden wat je wil, heb je vaak ook kracht nodig, dat gaat niet altijd vanzelf.
Een aantal beroepen zijn door leerkrachten nagespeeld onder andere een acrobaat, kok, postbode, kapper, bibliothecaris en goochelaar.
De huishoek is deze week omgetoverd tot een boekenwinkel. Zo oefenen de kinderen met het doel voor geldbesef. In een winkel kun je iets kopen met geld, gepast betalen en geld terug krijgen. Wat kunnen de kinderen dit al goed. Leuk om te zien hoe er gespeeld en geoefend wordt. Misschien kunnen ze tijdens een bezoek aan een winkel ook een keer in het echt voor jullie betalen?

===

De kinderen werken elke periode aan een Dalton Kernwaarde. De eerste kernwaarde die dit schooljaar aan bod komt is “zelfstandigheid” en dan specifiek het doel: “Wij ruimen de klas netjes op na het spelen/werken”. Dat de kinderen dit heel goed kunnen, laten onderstaande foto’s zien:

===

Op vrijdag 1 oktober was het feest op school!
Met de hulp van de medewerkers van Klankenkaravaan hebben we er samen een “wereld(s)feest” van gemaakt. Deze hele dag stond in het teken van zang, dans, creativiteit en gewoonten van verschillende culturen. In de middag gaven de kinderen een show voor alle ouders buiten op het schoolplein.

Wat hebben wij vandaag genoten van deze feestdag!
De klankenkaravaan, onze reis naar China. Op een gong slaan, lopen in optocht als een draak en samen zingen.


Wat fijn dat we weer samen mochten zijn!

===

Afgelopen periode zijn we bezig geweest met het thema “je hoort er-bij”. Alle kinderen hebben vrolijke bijtjes gemaakt.

Langzaamaan maken de kinderen (opnieuw) kennis met alle dieren die in
de Villa letterflat wonen  en   in de Rekenflat.
Arie de letter-kanarie             Sjoerd de cijfer-woerd
de aapjes hak en plak           Hennie de hen
Wim de woord-spin                Mien de meet-muis
Mollie de mol                          Fred de bever

Alle dieren hebben hun eigenaardigheden waarmee we spelenderwijs, middels handpoppen, diverse onderdelen aanbieden van taal, o.a. letters, klanken, woordenschat en klankgroepen. Bij rekenen wordt o.a. tellen, splitsen, meten en ruimtelijke begrippen aangeboden.

We zijn gestart met het thema “boeken”. Iedere dag wordt er een (prenten)boek voorgelezen en besproken. De oudste kleuters gaan hun favoriete (prenten)boek naschilderen en de jongste kleuters mogen (hoeft dus niet!) dit in de klas laten zien en er iets over vertellen.
De kinderen hebben met deze week met Sjoerd de boeken geteld die hij in de vakantie gelezen had. We zijn toen door gegaan met de rangtelwoorden, want welk boek had Sjoerd als eerste gelezen en als tweede? En zeg je nu driede of is het toch derde? Sjoerd vond dat nog wel heel lastig… Gelukkig hebben de kinderen Sjoerd goed geholpen met het uitvogelen van de correcte rangtelwoorden.

Op donderdag hebben wij gym van meester Jesse. Fijn, dat de kinderen een gymtas, schoenen en gymkleding op school hebben.

In de klas zingen/ dansen wij graag zowel Nederlandse liedjes als Engelse liedjes. Ook hebben wij elkaar vandaag een ‘massage’ gegeven door op de rug van een klasgenootje te kriebelen/ te wrijven.
Verder hebben wij het gehad over kleuren, de primaire kleuren (rood, geel en blauw) en de secundaire kleuren (paars, oranje en groen). Daar hebben wij ook werkje mee gemaakt door te verven, met clics, Lego en figuro.
Daarnaast hebben wij het over tegenstellingen/ Opposites gehad in het Engels en in het Nederlands. Groot/ klein, dik/ dun en nog vele andere. Heerlijk om hierover te zingen en deze uit te beelden!

===

De 1ste schoolweek zit er alweer op!

Deze week stond in het teken van kennismaken met elkaar. Wie zit er in mijn groep, elkaars namen leren kennen en hoe zorgen we samen, dat we een fijne groep worden en blijven. Zo zijn we erachter gekomen dat het fijn is om:
– naar elkaar te luisteren;
– lief zijn voor elkaar;
– elkaar helpen;
– samen spelen, samen delen;
– samen werken;
– samen plezier maken;
– alles opruimen na het spelen;
Wat zo knap is, dat de kinderen dit samen bedenken en dit in de groep al laten zien. Door elkaar te helpen met opruimen, een beker voor elkaar openmaken, fruit delen (na het vergeten van een tas), een tafel schoonmaken en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Woensdag hebben wij maatjeswerk gedaan met de kinderen. Met een maatje uit de klas hebben de kinderen in tweetallen samen gewerkt aan iets wat zij zelf bedacht hadden. Sommige kinderen waren er al snel uit, andere kinderen moesten eerst overleggen, wat zullen wij gaan doen? Het is genieten om het plezier van samen werken/ spelen te zien.

 

Voor de ouders is er vandaag een koelkast poster van KWINK aan het oudste kind van het gezin meegegeven. Deze poster kunt u gebruiken om thuis met uw kind in gesprek te gaan over sociaal-emotionele thema’s en emoties. Kwink van de week: ‘maak er samen wat moois van!’

 

 

 

===

   

In groep Floddertje staan juf Simone en juf Miranda voor de klas. In groep Krullevaar staat juf Evelien en in groep Stampertjes juf Dorien. Juf Marina is te vinden in zowel groep Krullevaar als groep Stampertjes. Verder heeft groep Stampertjes op donderdag versterking van juf Gaby, zij is student aan de Hogeschool Utrecht en krijgt groep Krullevaar versterking van Arian. Hij volgt de opleiding tot ondewijsassistent.

Hier vindt u een document met praktische informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklassen.

 

Lieve kinderen en ouders,

Nog even en de vakantie is voorbij.
Afgelopen week zijn wij druk bezig geweest met de klassen in te richten. Alles staat klaar, alleen missen we nog iets heel belangrijks…..
namelijk alle kinderen, want jullie horen er ook BIJ!

Wij zijn er helemaal klaar voor en staan te trappelen om er samen met jullie een BIJzonder schooljaar van te maken. Tot maandag allemaal!

Lieve groetjes van  de juffen!